Maletzke tömegkommunikációs modellje
A német származású Maletzke szerint a média ezen modellje első ránézésre úgy néz ki, mint Berlin metró térképére. Ne tántorítson el bennünket szemmel látható komplexitása. Szánjuk rá az időt, arra, hogy megvizsgáljuk az egész modellt és Maletzke listájának elemeit. Bár nagyon komplikáltnak tűnhet, rögtön felismerhető néhány közös eleme a legáltalánosabb kommunikációs modelleknek, nevezetesen Kommunikátor (C), Üzenet (M), Közvetítő (M) és Fogadó (R).
Maletzke modellje Berlo S-M-C-R modelljével együtt az egyik leghasználhatóbb általános modell, amely végigvezet a gyakorlati munka különböző fázisain, akkor is, ha a termékünk nem sorolható a média világába.
Különösen hasznos a modell a kapuőri folyamat körvonalazásában a Kommunikátori végében a folyamatnak.
Érdemes megjegyezni, hogy Maletzke modellje négy főbb elemet tartalmaz, amíg a Lasswell forma, amelyen több kommunikációs modell alapszik öt elemet tartalmaz.
A törzsanyagot kiegészítő források URL:
http://www.cultsock.ndirect.co.uk/MUHome/cshtml/index.html
Maletzke vitatkozik azzal, hogy a Lasswell modell „milyen hatással” komponense a befogadó szociológiai és pszichológiai tudatához kapcsolódik, és ezért nem kellene ötödik komponensként bevezetni. Megjegyzi, hogy ezzel kapcsolatban más értelmezések különböző elemeket vezettek be, például:
Braddock hetet nevez meg: „Ki mond mit kinek milyen körülmények között milyen médiumon keresztül és milyen hatással? (Braddock további elkülönítések után 84-ben indul el.)
McLuhannek hét van: az információforrás, az érzékelés folyamata, a küldés, az információ repülése vagy szállítása, a fogadás, a döntés-hozatal és a cselekvés.
Gerbner tízet különít el: (1) valaki (2) érzékel egy (3) eseményt és (4) reagál egy (5) szituációban valamilyen (6) eszközzel, hogy hozzáférhetőek legyenek az (7) anyagok valamilyen (8) formában és (9) kontextusban közvetítsék (10) a tartalmát valamilyen következménynek.
Maletzke kitart amellett, hogy elégséges csak a négy fő kategória. L .a lasswelli formula