A belső kódrendszerrel (kultúrával)rendelkező csoportok
vizsgálatával (Ekman,Friesen)
foglalkozott.
Az új-guineai lakosok
érzelemmutatói (Ekman)
Ekman
és Friesen munkatársai az eltérő kultúrákban élőemberek körében
bemutatott fényképeket, az új-guineai bennszülöttek például pontosan megértették.
A szöveges elméleti részek áttanulmányozása után tekintsék meg az alábbi videót!
(Ekman:
Új-guineai részlet)
Az öröm, a bánat
és az undor kifejeződése az eltérő kultúrában élő
arcokon.
Ekman
és munkatársai fénykép- és videofelvételek ezreit készítette a legkülönbözőbb
kultúrákban. Rövid történeteket meséltek az itt élő embereknek, majd arra kérték
őket, hogy a megfelelő arckifejezéssel "kísérjék" e történeteket,tehát
mutassák ki a leginkább odaillő érzelmeiket és hangulataikat. Az ezekről készült
felvételeket azután más kultúrák tagjainak mutatták meg és megkérték őket,
hogy mondják el, milyen érzelmet fejez ki a képen látható személy. Kiderült,
hogy nagy egyöntetűség mutatkozik az arckifejezések felismerésében és
értelmezésében; még azok az új-guineai pápua férfiak is tökéletesen megértették
az európai emberek érzelmeit, akik nem láttak előtte fehér embert (Ekman 1973).
Ezek, és a hozzájuk hasonlókísérletek azt mutatták meg, hogy legalább hat
alapvető érzelem – öröm, harag, meglepetés, undor, szomorúság, aggódás –
kifejezésére a föld mindenlakója számára ugyanaz a repertoár áll rendelkezésre.
Az érzelmi megnyilvánulások különböző kultúrához tartozó személyek arcán.
öröm | meglepetés | félelem |
harag | undor |
szomorúság |
A képek áttanulmányozása után próbálják meg felismerni az egyes érzelmeket!
Ez azt jelenti, hogy nem csupán az arckifejezések motoros sémái egyeznek meg,
hanem az általuk közölt elsődleges szociális jelentések (Ekman1994,
Izard
1994). Ezt azért fontos kiemelni, mert sokáig uralkodott az a nézet, miszerint
az arc izmainak mintázatai biológiailag adottak, de hogy ezek milyen jelentést
hordoznak a társas kapcsolatokban, azt már az adott kultúrahatározza meg. Mára
viszont elfogadottá vált, hogy az emberek számosnem-verbális kapcsolat
tekintetében a jelentések olyan világában élnek, amelyrészben független az
illető kultúra gazdasági fejlettségétől és társadalmi berendezkedésétől. Ez
tökéletesen érthető evolúciós nézőpontból, amely szerint az emberek olyan
kommunikációs formákra szelektálódtak az elmúlt évmilliók során, amelyek
adaptívak voltak abban az értelemben, hogy biztosították az egyének
tevékenységének összehangolását és a csoport integrációját. Más szóval,jelzés és jelentés együtt jött létre a társas élettér
bonyolult kihívásaira adott válaszokban.
A
kultúraközi egyöntetűség magától értetődően veti fel azt a hipotézist, hogy
érzelmeink kifejezése genetikai programokon alapszik. Ezt támasztják alá
azok a megfigyelések, amelyek szerint a néhány hetes csecsemők eltérő
arckifejezéseket adnak különböző ingerekre (pl.a négy
alap ízre), és arra is nagyon korán képesek hogy
különbséget tegyenek a felnőttek érzelmi megnyilvánulásai között. Vak illetve
vak és siket gyerekek vizsgálata még meggyőzőbben tárja fel a veleszületett
képességek jelenlétét. Ha a tanuláselméletek alapján feltesszük, hogy az
érzelmek megfelelő kifejezéseit gyermekkorban sajátítjuk el, akkor ezek a
szerencsétlen sorsú gyerekek – akik az örök sötétség és csend birodalmában nőnek
fel – várhatóan egészen máshogyan viselkednek mint egészséges társaik. Ezzel szemben azt
találták, hogy nagyon hasonlóan fejezik ki fájdalmukat vagy
jókedvüket
mint a többiek, ráadásul ugyanabban a szituációban és kontextusban. Sírnak amikor véletlenül megsértik magukat játék közben és
mosolyognak amikor anyjuk cirógatja őket.
A nem verbális kommunikációs jelzések ősibbek, kevésbé
tudatosak és kontrolláltak.
Mint
ismeretes, ebbe a körbe tartoznak a nyelv mellé rendelt vokális jelek: a
tekintet, a mimika, a mozgásos kommunikáció elemei, a tekintet, a gesztus a
testtartás, a térközszabályozás, az emblémaként viseltruha, hajszín, díszek,
környezeti díszítőelemek és az interakció időviszonya, a
kronémika.
A nem
verbális jelek eredete három csoportba sorolható:
Az
örökölt, ontogenetikus
jelek az egészséges emberekre jellemzőek, és a világ minden táján azonos
jelentésük van. Ezek az alapérzelmek:
1. öröm
2. harag
3. bánat
4. meglepetés
5. félelem
6. undor
A szöveges elméleti részek áttanulmányozása után tekintsék meg az alábbi videót!
A
hat alapvető érzelem.
(Az
érzelemmutatókat nemcsak a beszélgetőpartnerek esetében, hanem a 21. század
kulcsművészetének játékai fejlesztésében is egyre inkább figyelembe veszik.)
Az
ösztönösen tanult (filogenetikus jelek)
egy-egy nyelvi közösségre jellemzőek, az adott kultúrától függőek.
Az egyezményen alapuló(konvencionális) jelek tudatosan tanult, ismert eredetű és meghatározott céllal használt jelek pl. a siketnémák jelbeszéde, a vakok írása.
A fenti tananyag áttanulmányozása után próbálják meg felismerni az egyes érzelmi állapotokat cicákon!