Nézzük meg részletesen a kommunikáció általános elméleti modelljét a kétszemélyes kommunikáció szempontjából[1]!
A kommunikáció általános elméleti modellje a kétszemélyes kommunikáció szempontjából
A modell általánosságai kapcsán le kell szögezni, hogy a kommunikáció létrejöttéhez elengedhetetlen a közös kód, azaz a jelek jelentéstartalmában és jelhasználati szabályaiban egyetértésnek kell lenni. Az emberi kommunikációban a közös kód és használata az emberek szocializációs folyamatában tanulással jön létre.
A kommunikáció jelenségeinek közös összetevői vannak, melyek minden rendszerre érvényesek (közlő fél, befogadó, hír vagy közléstartalom, a közlés formai sajátossága vagy jelrendszere: a kód, a kód elemi egysége: a jel, a csatorna. Ezek egyben a kommunikációelmélet alapfogalmai.
Az információs lánc elemei:
1. Információforrás: valamilyen
energia állapotváltozást hordozó jelenség, vagy személy, amely üzenettartalommal
rendelkezik.
2. Adó/kódoló: a forrás üzeneteinek, szimbólumsorozatainak megfelelteti a
csatorna jelsorozatát, jelhalmazát, jelfolyamatát és a csatorna bemenetéhez
juttatja el.
3. Csatorna: a jeleket közvetítő közeg. A fizikai közeg számára adekvát
energiaállapotú jeleket képes közvetíteni. Térben, időben elkülönülő helyek
között jelsorozatok, jelhalmazok, jelfolyamatok átvitelére alkalmas médium.
4. Vevő/dekódoló: a csatorna kimenetén megjelenő jeleket állítja vissza
az eredeti üzenetet, olyan formába, amit a rendeltetési hely észlelni tud.
5. Címzett: a rendeltetési hely, az üzenet címzettje, a forrás által
kibocsátott üzenetet észleli.
6. A zaj: a nem tervezett torzulás a kommunikációs folyamatban.
Az alábbi összehasonlítás és adaptáció azonban túlmutat a shannoni modellen, mert alkalmazza a wieneri visszacsatolást, a lasswelli tartalom üzenetet, és a Jacobson által használt kommunikációs kontextust.
1.) A forrás a közlő személy. Tőle függ a közlemény kódolásának, megalkotásának képessége, mely több tényezőből tevődik össze: a közlőszervek épsége, az emberismeret, a közlés csatornáinak rugalmas vagy merev alkalmazási képessége, a cél tudatosságának különböző foka.
a) Az üzenet: a kommunikációs tartalom szólhat a folyamatban résztvevőkről, a közlő és a címzett közötti viszonyról, a közlésben résztvevőktől vagy akár a közlési folyamattól, helyzettől független jelenségről egyaránt. A közlés tartalma céljához viszonyítva hiányos, pontos, adekvát és redundáns; tartalmilag konkrét vagy elvont lehet. A tartalom a társadalmi normák függvényében különböző (nyilvános, személyes, bizalmas).
2.) Az adó – ez esetben– a közlő személy kimeneti pontja azaz közlő szerve, amely által a kód különböző változatait alkalmazzuk. Rendszerint attól függ, hogy milyen kommunikációs csatornát vesz igénybe a közlő. A kódok – a tudatos és a tudattalan megnyilvánulások – elkülönítése kommunikációs cselekvéseink során nem mindig éles határ mentén történik. A nem verbális kommunikáció területein jelentkeznek az önkéntelen, a nem tudatos vagy az ún. ösztönös megnyilvánulások. Ezek az emberek biológiai meghatározottságával állnak szoros kapcsolatban (pl.: véráram, nyirokáram, izommozgás-koordináció stb.).
3.) Az interperszonális kommunikáció csatornái: a szóbeli (verbális) és/vagy a szavak nélküli (nonverbális) formák. Ez utóbbiak közzé tartozik az arcjáték, a tekintet, a gesztusok, a kar- és lábtartás jelei, a térközszabályozás, de idetartoznak a grammatikailag jól megformált közléseket kísérő vokális elemek is (pl. hümmögés, torokköszörülés, sóhajtás).
4.) A vevő ebben az értelemben a befogadó személy érzékszerveit és az észlelési folyamatot testesíti meg. Jellemzői közül kiemelhetjük a dekódolás képességét, amely különböző mértékű lehet, attól függően, hogy mennyire ismeri a közös kódrendszert.
5.) Az üzenet címzettje –hírközlési rendszereknél rendeltetési hely – személyközi kommunikációban befogadó, észleli értelmezi a forrás által kibocsátott üzenetet. Többnyire ugyanazok jellemzik, mint a kommunikátort, kivéve a célokat és a szándékokat. A kommunikációs cselekvések során a közlő és a befogadó szerep gyorsan cserélődik, így változóikat, jellemzőiket többnyire azonosnak vehetjük. A kommunikáció lefolyása szempontjából a befogadóban kialakult kép (a közlőről, szituációról) meghatározó jelentőségű.
6.) A zaj a kommunikációs folyamatot kísérő zavaró jelenség. Változatai:
Csatornazaj: pl. opto-akusztikai zavaróhatások, rosszul látják vagy hallják egymást a felek (látó és hallótávolsági határon helyezkednek el).
Környezeti zaj: a dekódolást tehetetlenné tevő vagy nehezítő külső hatások (erős fény vagy hanghatások)
Szemantikai zaj: hibás az üzenet grammatika megformálása, s ebből adódik a zavar.
Buda B. kiemeli még a szituáció aktuális jellemzőit, melyet – a kommunikációs szituáció a társadalmi meghatározottságon túl – a kommunikáló felek is alakítják. Az aktuális jellemző a kommunikáció helye és környezete, valamint a kommunikáció tere, azaz a személyes vagy nyilvános volta.
A kommunikáció kontextusa: a közvetlen emberi kommunikáció társadalmi jellemzői közül a társadalmi jelleget emeli ki. Azaz a kommunikációs jelenség mindig társadalmi szituációban történik, valamilyen adott viszonylatban történik (státuskülönbségek, szerepek). A társadalmi meghatározottság időbelisége tartós vagy időleges egyaránt lehet.
A fentiek alapján próbálja megnevezni az egyes elemeket!
A shannoni általános kommunikációs modell
[1] Buda Béla: A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. Membrán Könyvek sorozat, Tömegkommunikációs Kutatóközpont, Budapest, 1988. pp. 58-64.