Schramm szerint a kommunikációs folyamatra három tényező van hatással: a kommunikáció forrása, az üzenete, és a célja. A forrás, vagy a küldő lehet egy egyén, egy csoport, vagy egy szervezet. Az üzenet lehet írott, szóbeli, vagy bármilyen más értelmezhető forma, a cél, vagy a befogadó lehet egy egyén, egy csoport, amely meghallgatja az üzenetet, megfigyeli, vagy olvassa, vagy más módon dolgozza fel azt.
A törzsanyagot kiegészítő források URL:
http://muextension.missouri.edu/explore/comm/cm0109.htm#process
Osgood és Shcramm körkörös modellje a lineáris kommunikációs modellre építkezett úgy, hogy figyelembe vette a kommunikáció kétirányúságát. Ez felfogás kiterjeszti a Shannon és Weaver modellt azáltal, hogy figyelembe vették az átadás – (interpretálás) tolmácsolás folyamatát is. Nem adót és vevőt jelöl, hanem interpretálót, mindkét végponton. [1]
Összességében az Osgood és Schramm körkörös modell arra tesz kísérletet, hogy helyrehozza ezt a hiányosságot: a modell a kommunikáció körkörös jellegét emeli ki. A résztvevők cserélgetik a forrás/kódoló és a vevő/dekódoló szerepeket.
Az Osgood és Schramm által kifejlesztett cirkuláris megközelítés éppen ezt a hiányt próbálja pótolni, mivel a kommunikáció körkörösségét emeli ki. A kommunikációs folyamat résztvevői a forrás/bekódolás, illetve a fogadás/üzenetfejtés vagy dekódolás közötti funkciókat cserélik egymás között.
Schramm - Osgood – interperszonális körkörös modellje
A törzsanyagot kiegészítő források URL:
http://www.cultsock.ndirect.co.uk/MUHome/cshtml/index.html
W. Schramm az üzeneteket alapvetően olyan jeleknek tekinti, amelyek a befogadónak ismerősnek kell, hogy tűnjenek. Azaz minél jobban fedi a küldő tapasztalatainak köre a befogadóét, annál valószínűbb az üzenet hatékonysága. „A forrás tud kódolni, a rendeltetési hely pedig dekódolni, de csak azoknak a tapasztalatoknak alapján, amellyel mindegyikük rendelkezik”[2].
A közös jelentést befolyásoló elemek W. Schramm szerint
A küldő fél feladata, hogy eljutassa az üzenetet a befogadóhoz. A környezetben lévő zajtényezők azonban gyakran meggátolják az üzenet eljuttatását. A közönség tagjai három ok miatt nem kaphatják meg az üzenetet. Az első a szelektív figyelem, ami miatt minden ingert nem észlelhetnek. A második a szelektív torzítás, vagyis az üzeneteket aszerint ferdítik, hogy mit szeretnének hallani. A harmadik a szelektív emlékezet, vagyis a célba ért üzenetek kis töredéke raktározódik el csak hosszú ideig az emlékezetben.
[1] Schramm, Wilbur "How Communication Works?" The Process and Effects of Mass Communication, ed. Wilbur Schramm Urbana, Ill.: The University of Illinois Press, 1961. pp. 5-6.
[2] Schramm, Wilbur: How Communication Works? (Hogyan működik a kommunikáció?). The Process and Effects of Mass Communication. (A tömegkommunikáció folyamata és hatásai) Urbana, University of Illinois Press, 1971. p. 4.