3.7. A Palo Alto-i kommunikációkutató iskola

A Palo Alto-i kommunikációkutató iskola egyik alaptétele szerint minden kommunikatív aktusnak van egy tárgyszintje és van egy viszonyszintje. Tárgyszinten információközlés zajlik, viszonyszinten pedig a kapcsolat által éltetett érzelmek és minősítések kommunikációja megy végbe.

Az érzelmek és minősítések kommunikációja elsősorban a közlő viszonyára a közlést befogadóhoz, de ezen túlmenően a metakommunikáció jelzéseket közvetít a személyiség érzelmi viszonyulásáról:126

a) a közlés tartalmához

- a közlési tartalom valóságát illetően: igaz - nem igaz

- a közlési tartalom szubjektív fontosságát illetően,

b) a közlés szituációjához

- a közlési szituáció társadalmi viszonylatához - szerepviszonylatához,

- a közvetlen kontextushoz - más személyek jelenlétéhez, az interakció helyéhez stb.

c) a közlés jellegéhez, kulturális minősítéséhez

  • a kommunikáció mint humor
  • a kommunikáció mint játék

A beszédhelyzetben a szóbeli kommunikáció ugyan egyirányú, de a nem verbális és a metakommunikáció folyamatosan kétirányú, így a hallgatók mégiscsak tudják befolyásolni a beszélő kommunikációját.


 

38. kép: Érzelmek
38. kép: Érzelmek

 

 

126: Buda Béla: A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. Membrán Könyvek sorozat, Tömegkommunikációs Kutatóközpont, Budapest, 1988. 135–137.