3.7. A Palo Alto-i kommunikációkutató iskola
A Palo Alto-i kommunikációkutató iskola egyik alaptétele szerint minden kommunikatív aktusnak van egy tárgyszintje és van egy viszonyszintje. Tárgyszinten információközlés zajlik, viszonyszinten pedig a kapcsolat által éltetett érzelmek és minősítések kommunikációja megy végbe.
Az érzelmek és minősítések kommunikációja elsősorban a közlő viszonyára a közlést befogadóhoz, de ezen túlmenően a metakommunikáció jelzéseket közvetít a személyiség érzelmi viszonyulásáról:126
a) a közlés tartalmához
- a közlési tartalom valóságát illetően: igaz - nem igaz
- a közlési tartalom szubjektív fontosságát illetően,
b) a közlés szituációjához
- a közlési szituáció társadalmi viszonylatához - szerepviszonylatához,
- a közvetlen kontextushoz - más személyek jelenlétéhez, az interakció helyéhez stb.
c) a közlés jellegéhez, kulturális minősítéséhez
- a kommunikáció mint humor
- a kommunikáció mint játék
A beszédhelyzetben a szóbeli kommunikáció ugyan egyirányú, de a nem verbális és a metakommunikáció folyamatosan kétirányú, így a hallgatók mégiscsak tudják befolyásolni a beszélő kommunikációját.

38. kép: Érzelmek
126: Buda Béla: A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. Membrán Könyvek sorozat, Tömegkommunikációs Kutatóközpont, Budapest, 1988. 135–137.