3.1. Az üzleti kommunikációról
Az üzleti kommunikáció modellje lényegében nem tér el a kommunikáció általános modelljétől. A különbség az adó és a vevő, valamint a hír tartalmában van. Gyakorlatias meghatározás szerint az üzleti kommunikáció nem más, mint a hír üzleti célú áramoltatása gazdasági, üzleti környezetben. Másképpen olyan folyamat, melynek során egy személy, csoport vagy szervezet (az adó) üzleti célzatú hírt ad át egy másik személynek, csoportnak, szervezetnek (vevőnek).

29. kép: A hivatali kommunikáció (karikatúra)
Az információ-átadás módja kétféle. Vagy közvetlen: egy cég ill. képviselője tárgyal, szerződést köt, információt küld magáról, vagy szerez be másokról, munkavállalóval lép érintkezésbe, kiszolgálja ügyfeleit; vagy közvetett: médiumok (nyomtatott, elektronikus, televízió, Internet) révén reklámozza termékeit, szolgáltatásait.
Az üzleti tárgyalás sikere a kommunikáció hatékonyságára épül. Eltérő érdekeltségű, többnyire alkalmi partnerek az önkéntesség alapján vesznek részt benne azzal a céllal, hogy adott témában kölcsönös engedményekkel kölcsönös előnyöket, hasznot biztosító megállapodásra jussanak.