3.4. Vetítéstechnika és prezentációs eszközök

A vetítéstechnikai és prezentációs eszközök a tanítási óra során leggyakrabban alkalmazott, vizuális információt hordozó taneszközök. A mindennapi életben az embert, így a tanulókat is rengeteg vizuális hatás éri, a vizualitás szerepe jelentősen megnőtt a tömegkommunikáció fejlődése révén. Következésképpen az oktatásban is egyre fontosabbak a vizuális ismerethordozók.

Ezek a következők:

- képek

- tablóképek

- vetített képek

- szemléltető táblai rajzok

Mozgásérzet szempontjából vannak statikus, azaz állóképvetítők (írásvetítő, diavetítő, episzkóp) és dinamikus (presenter, projektor, filmvetítő) eszközök.

A képi megjelenítés segíti a diákokat a tananyag könnyebb megértésében, az információ gyorsabb befogadásában. A vizualizáció gyorsabb és hatékonyabb információbefogadást tesz lehetővé, a tanultak tartósabban rögzülnek, így idő takarítható meg. Hiszen az emberi agy a vizuális benyomásokat gyorsabban fogja fel, mint a szöveget. A képi ismeretszerzésnél az érzékelés a szóbeli ismeretszerzéshez hasonlóan közvetlenül történik. A látott képek segítik a belső kép kialakítását, melyre sokáig vissza lehet emlékezni. Ezek segítségével kialakíthatók a vizuális ítéletek, melyekből a vizuális képzetek jönnek létre. Egyúttal fontos szerepük van a felidézésben, ugyanis a kép mozgásba hozza a látott dolgokkal kapcsolatos képzeteket és fogalmakat.

További jelentősége a látottaknak, hogy felkeltik az érdeklődést egy-egy téma iránt, így aktív befogadásra késztetnek. Az élménynyújtás pedig fejleszti a fantáziát, a szemlélettől a gondolkodás síkjára juttatja el a tanulókat.

A vetítéstechnikai eszközök (írásvetítő, diavetítő, episzkóp, projektor, dokumentum vetítő, filmvetítő) jól kiegészítik a frontális munkát, gyakran helyettesítve, kiegészítve a táblai munkát, szemléltetve a mondandót, segítik a téma tartalmi feldolgozását. Elsősorban az értelmi nevelést szolgálják azáltal, hogy információt közölnek, elősegítik a megértést, kiegészítik a tanári magyarázatot. Az egyik leggyakrabban használt taneszközcsoport nemcsak a pedagógiai gyakorlatban, hanem az üzleti bemutatók elengedhetetlen kommunikációs eszközei is. Alkalmazásuk révén lehetővé válik, hogy egyszerre több személy előtt a szemkontaktus folyamatos fenntartása mellett történhessen a bemutató.

Vetítőeszköz felhasználása akkor kerülhet sor,

- amikor a bemutatásra kerülő téma tárgya valamely oknál fogva nem mutatható be (pl. túl nagy vagy túl kicsi, esetleg jelenléte veszélyes vagy rendkívül ritka jelenség stb.),

- ha a kép többet nyújt, mint az eredeti tárgy, illetve jelenség (pl. rajzzal egészítjük ki, vagy lényegtelen elemeket elhagyunk stb.),

- ha olyan összetett információkat hordoz, amelyek grafikusan jeleníthetők meg.

Felépítésük, működésük

Működésüket illetően egy megvilágított tárgyról (legyen az egy lap, egy fólia, film, de akár egy háromdimenziós tárgy is) a gyűjtőlencse, tükrök és a vetítő objektív segítségével valódi, nagyított képet állítanak elő a vásznon vagy a falon). A nagyításkor a kép fényerőssége jelentősen csökken, a vetítők erős fényforrást használnak, ezért némelyik eszköz használatához teljes vagy részbeni sötétítésre van szükség. A keletkezett hő elvezetésére hűtőventillátort tartalmaznak. Állíthatjuk a vetített kép élességét, magasságát, a fényerősséget. Bizonyos eszközökhöz kiegészítők is rendelkezésünkre állnak: távirányító, időkapcsoló, lapadagoló stb.