3.5. A közvetett vagy mediális kommunikáció

A kommunikációnak az a fajtája, amelyben a befogadó nem közvetlenül van (tér és/vagy időbeli eltolással) kapcsolatban a kibocsátóval, hanem az általa előállított, továbbított üzenettel, közvetett vagy mediális kommunikációnak nevezzük.

Így az információ a médiumokon keresztül jut el a befogadóhoz. A médium szó jelentése: „...a közbülső helyen található általános közeg, közvetítő elem (ill. elemek), mely információknak (beszéd, mozdulatok, arckifejezések, írás, elektronikus megjelenítés útján való) továbbadására vagy terjesztésére szolgál."

 

7. kép: A mediális kommunikáció modellje
7. kép: A mediális kommunikáció modellje29

 

A médium szó jelentése: „...a közbülső helyen található általános közeg, közvetítő elem (ill. elemek), mely információknak (beszéd, mozdulatok, arckifejezések, írás, elektronikus megjelenítés útján való) továbbadására vagy terjesztésére szolgál.” (l. a mediális kommunikáció modellje30)

 

A médiumok alkalmazása révén megszűnik a szemtől szembeni forma. A mediális kommunikációnak két típusát különböztetjük meg egymástól: a tele- és a tömegkommunikációt.

 

8. kép: Az interaktív mediális kommunikáció modellje
8. kép: Az interaktív mediális kommunikáció modellje

 

A közvetett (mediális) kommunikáció

A technikai kommunikáció az emberi - biológiai és társadalmi - kommunikáció szabályszerűségeinek megfelelő, azonban tárgyiasult formában jelenik meg tudatunkban.


A közvetített (mediatizált) kommunikáció, a „mediated communication” az ezredvégi ember viselkedésének része. Ide tartozik tulajdonképpen minden emberi kommunikáció, kivéve a szemtől szembe társalgást.

A kommunikáció története a tér és idő legyőzésének története; az időt két irányban is le kellett győzni: az információkat egyre gyorsabban átadni, és egyre tartósabban rögzíteni."31

 

9. kép: A kommunikációs formák egy lehetséges felosztása
9. kép: A kommunikációs formák egy lehetséges felosztása

 

 

30: Forgó Sándor [et. al.] Informatika a tanügyigazgatásban. Budapest, OKKER Kiadó, 1997. 58.

31: Fülöp Géza: Ember és információ. Budapest, Múzsák Kiadó, 1984. 50.