3.9. A Laswell-formula

A kommunikációelmélet számos tudományág és tudományterület eredményeit ötvözi. A műszaki tudományok nagymértékben segítették a kommunikációelmélet kialakulását, de a kommunikációs folyamatok vizsgálatára a kétszemélyes, közvetlen kommunikáció bizonyult a legalkalmasabbnak, hiszen a kommunikációban a biológiailag, pszichológiailag és szociálisan meghatározott ember vesz részt.

 


6. kép: A Laswell-féle formula magyar és eredeti (angol nyelvű) változata


A Laswell-formula szerint: „A kommunikáció-kutatásban azt kell vizsgálni, hogy KI, MIT mond, milyen kommunikációs CSATORNÁN keresztül, KINEK és milyen EREDMÉNNYEL" 14 történhet a kommunikációs modellek lehetséges vizs­gálata.

KI = a közlő (kommunikátor), az a személy, akitől adott helyzetben a kommunikáció elindul

MIT = a közlés tartalma, értelme a hír vagy a közléstartalom, egyszerűbben: a tartalom, az üzenet

CSATORNA = a térben, időben elkülönülő adatok, jelek, információk, átvitelét valósítja meg

KINEK = aki a közlést kapja és felfogja, a befogadó

HATÉKONYSÁG = a vett üzenet mennyiben váltja ki a kívánt hatást

Megjegyezendő, hogy a közlés módja, formai sajátossága, jelrendszere a kód, melynek elemi egysége a jel.

A modell klasszikus és a leggyakrabban hivatkozott elméleti tézis. A majdnem tökéletes meghatározásból a MIÉRT azonban hiányzik. Már pedig a kommunikáció folyamatát, a kommunikációs cselekvést vagy cselekvéssort olyan indíték hozza mozgásba, amely azonos a „miért"-ekre adható válasszal. A folyamat végén, annak eredményeképpen jön létre az a KAPCSOLAT, amely az egyénnek és a társadalomnak egyaránt létszükséglete. Az emberi társadalom nem képzelhető el tudatosan, célirányosan tervezett és szervezett kapcsolatrendszer nélkül. Ez könnyen belátható, nyilvánvaló (evidencia), mégis alaposabban meg kell vizsgálni a miérteket, hiszen az az érdeke minden személyiségnek, hogy minél tökéletesebben illeszkedjék be a társadalmi kapcsolatrendszerbe, s azon belül minél eredményesebb, minél hatékonyabb kommunikátor legyen.

Megjegyzés: Laswell behaviorista pszichológusként nem foglalkozott a miértekkel, azaz azzal, hogy milyen indítékok játszanak szerepet a közlőben a kommunikáció során. Ez napjainkban egyaránt lehet az imázsteremtés - termék, áru, szolgáltatás személyes jellegű - eszköze.

 

 

14: Lasswell, Harold D.: The Structure and Function of Communication in Society. In: The Communication of Ideas. New York, 1948.