3.4. A médiakommunikáció jelensége és változatai

A médiakommunikáció olyan szerkezetet jelöl, ahol a közlési folyamat közvetítetté válik. Ebben az értelemben túlléphetünk az idő és a tér korlátain, azaz a távolságot és az időt legyőzve tér- és időutazást végezhetünk. A médiumok alkalmazása révén megszűnik a szemtől szembeni forma. A mediális kommunikációnak két típusát különböztetjük meg egymástól: a tele- és a tömegkommunikációt. A média egy jelentős többlettel egészíti ki az informatikát: az információkereséssel, az előállítással, a terjesztéssel és a kritikus értékeléssel, válogatással. Az üzleti életben ma már a személyközi kommunikációt szervesen kiegészítik az interaktív médiakommunikációs eszközök.

A médium és a média fogalma

A médium közönséggé szervezi az egymással kapcsolatban nem lévő heterogén tömeget, csoporttá alakítja a legkülönbözőbb társadalmi helyzetű, világnézetű, műveltségű, lakhelyű, korú, érdeklődésű embereket - az üzenet maga állítja elő közönségét.

Média: a tömegkommunikációs eszközök és intézmények összessége.

Nyomtatott média: könyvek, újságok, magazinok, ingyenes reklámújságok, katalógusok, tájékoztatók, szakkiadványok, hirdetőtáblák, óriásplakátok.

Elektronikus média: rádió, televízió, kábel, műhold, teletext, videotext, adatbankok, mozi, videokazetták, lemezek.