vissza a témakörhöz feladat

Váci Mihály: Ének a kútból

1943-44

Legtöbb az istállóban a dikón aludt, ritkán fürödhettek, és a munka, az istálló párája s az állatok gőze, izzadsága, a megaláztatásnak olyan kesernyés-savanyú, fojtó pállott illatával bugyolálta be őket, hogy a tanterem melegében úgy párologtak, mint eső után a juhok. A többi: a nem lelenci, de egyébként nagyon szegény gyerekeken is megérzett, hogy otthon sokan alszanak egy ágyban, és apjuk munkában nyűtt, esőben, télben az ácsorgó lóra terített nagyujjasával takaróznak. Kezük - ha kezembe vettem, hogy a betűre vezessem őket -, bizony sokszor maszatos volt, és ragadt az ujjuk. (...)

Osztatlan iskolaKezdjük a tanítást! Egy-egy nyiszorgó padban öt-hat gyerek szorong.

- Figyelem! Első osztály a bal tábláról másol, második osztály a jobb tábláról lemásolja háromszor ezt a szöveget. A harmadik és negyedik osztály az ötös szorzótáblát gyakorolja, de csendben, tel Öt, hat osztály, figyelem, leírjátok emlékezetből a házi olvasmány tartalmát. Hét, nyolc osztály idefigyel. A cukorgyártásról tanulunk.

A hét-nyolcadikosok a tanterem végében ültek az utolsó padban. Odalépek hozzájuk. Erre a hátam mögött hagyott padsarakban az első, második, harmadik osztályosak pár pillanat múlva már paszuly- és tengeriszemekkel dobálják egymást, nyöszörögnek, vihognak, tépik egymás fülét. Suttogva kuncognak.

Ahogy hirtelen visszafordulok, megmerevednek, szemüket lesütik, és mintha megverték volna őket, sunnyin a papír fölé hajasnak. Ez így megy az egész tanítás alatt. Öt percenként rájuk kell szólni. A há-tam mögé felvigyázót kell állítani. (...)*

1 2 3 4 5 6 7