3.3. Mozgás megjelenítése a mozi előtt

Mozgóképet a film előtt is tudtak előállítani. Megjelenésükben, működtetésükben különböznek egymástól, de egyben megegyeznek: egy mozgás fázisait tartalmazzák és a fázisokat olyan gyorsan tárják a szemlélő elé, hogy azok a folyamatos mozgás érzetét keltik.

Egyszemélyes befogadás

A thaumatrop egy korong, két oldalán eltérő tartalommal egy zsinegre fűzve. A legegyszerűbb eszközök közé tartozik, de mégis magában hordozza a filmművészet technikai és tartalmi működésének lényegét.

 


49. ábra: A Fitton-féle thaumatróp (Wunderturner, Wunderscheibe) 1826-ból

Egyszer: az eszköz gyors pörgetésével a két kép egyetlen kép érzetét kelti. A film is állóképek sorozata, a képek gyors egymásutáni vetítése is folyamatos mozgást eredményez. Másszor: a két tartalom összeadódik, megváltozik a jelentés. Ezen az elven működik a montázs, a filmnyelv egyik legfontosabb eleme. Fontos megfigyelést végzett 1825-ben Peter Mark Roget. Ha egy forgó kocsikeré küllői között nézünk egy másik forgó kocsikereket, az bizonyos forgássebességnél és távolságból nézne látszólag akár visszfelé is foroghat. Ezt stroboszkók jelenségnek nevezzük. Ez a megfigyelés is hozzásegítette az utódokat a film megszületéséhez, mert a kocsikerék küllői ugyanazt a szerepet töltötték be, mint a filmfelvevő és a lejátszó esetében a pilla, melynek az a szerepe, hogy eltkarja fényt addig, ameddig a film továbbítódik.

 


50. ábra: Bioscope vetítőgép, Demény György szabadalma

A felismerés gyakorlati megvalósulása a phenakistoskop, zoetrop és ezek továbbfejlesztett változata a praxinoscope, stroboscop. Mindegyik lényege a kép, szünet kép gyors egymásutánisága.

Phenakistoscop (életkerék) működtetése (Joseph Antoine Plateau, 1829) alapján.

 

51. ábra: Phenakistoscop (életkerék) Plateau

 

1833-ban kifejlesztett stroboscophoz már nem volt szükség tükörre. Két korongot erősítettek egy tengelyre, az egyiken szerepeltek a rajzolt figurák, a másikon voltak a rések. A két korongot ellentétes irányba forgatták, sebességük tehát a szemhez viszonyítva összeadódott. Mivel ez még jobban lerövidítette a szemlélés idejét, a mozgás illúziója még nagyobb lett.

 


52. ábra: Stroboscop és zoetrop

1868-ban J. B. Linnet készítette el a kineográf-ot, más néven zsebmozit, pörgetős füzet. Alapgondolata, hogy a mozgásfázisok a szem előtt olyan gyorsan peregnek le, hogy az állóképek sora valódi mozgás érzetét kelti. A mutoscop is ezt az elvet követi, csak eszköz segítségével pörgethetjük a lapokat.

 


53. ábra: Kineográf, 1868.

Az ábrán a hüvelykmozi, (zsebkineográf, flicked books) és mutoscop, (kinora) látható. Thomas Alva Edison készítette el a kinetoscopot (1890). Ebben az eszközben már filmen voltak a mozgásfázisok, de a befogadás körülménye egy főre korlátozott volt.

 


54. ábra: Edison Kinetoscopja