Hogyan célszerű elemezni az oktatás jövőtrendjeit?
A tanulás és tanítás jövőjére re vonatkozó elképzeléseket célszerű két csoportra bontani. Az korábban ismertetett „Médium vagy módszer” hajszálpontosan megjelöli a választóvonalat és exponálta a két területet:
- milyen médiumok dominálnak a jövőben (a technikai aspektus), illetve
- a tanítás és tanulás milyen módszerei lesznek használatosak (módszertani aspektus).
Ez a szétválasztás több szempontból is termékenynek és hasznosnak bizonyulhat. Egyrészt az eleve más természetű technológiai jövőképek és trendek önmagukban vizsgálhatók, olyan módszerekkel, amelyek eléggé egzakt előrejelzéseket tesznek lehetővé. Másrészt a pedagógiai módszereket alakító pszichológiai-társadalmi determináció a technika zavaró interferenciája nélkül elemezhető és extrapolálható. Ha világosan megkülönböztetjük a pedagógiai és a technikai innovációt, a kettő kapcsolata is objektívebben értelmezhető az általában szokásosnál.
- milyen médiumok dominálnak a jövőben (a technikai aspektus), illetve
- a tanítás és tanulás milyen módszerei lesznek használatosak (módszertani aspektus).
Ez a szétválasztás több szempontból is termékenynek és hasznosnak bizonyulhat. Egyrészt az eleve más természetű technológiai jövőképek és trendek önmagukban vizsgálhatók, olyan módszerekkel, amelyek eléggé egzakt előrejelzéseket tesznek lehetővé. Másrészt a pedagógiai módszereket alakító pszichológiai-társadalmi determináció a technika zavaró interferenciája nélkül elemezhető és extrapolálható. Ha világosan megkülönböztetjük a pedagógiai és a technikai innovációt, a kettő kapcsolata is objektívebben értelmezhető az általában szokásosnál.
Adatbázisok jogi védelme a gyakorlatban
http://www.pointernet.pds.hu/ujsagok/evilag/2002/05/evilag-10.html