A pedagógiai módszer a jövőben
Az emberi pszichikum, a tanulás biológiai és pszichológiai determinációi, általánosan: az ember kognitív architektúrája viszonylag stabil szerkezet, lassan változik. A szükséges és érvényes tudásra, a helyes tanításra és a hatékony tanulásra vonatkozó 21. századi elképzelések jelentősen eltérnek a korábbiaktól. Ennek a „pedagógiai paradigmaváltásnak” fő vonalait meggyőzően foglalja össze Halász Gábor tanulmánya:6 „Ha egyetlen szóban kellene összefoglalni a változás lényegét, akkor talán az egyéniesítés szó lenne erre a legalkalmasabb. Olyan technológiák kidolgozása és kipróbálása zajlik sok helyen, amelyektől azt lehet várni, lehetővé teszik az oktatás egyéniesítését, vagyis azt, hogy a tanítás az intézményesített oktatás világában alkalmazkodjál az egyes tanulók sajátos egyéni igényeihez.
6 Halász Gábor: Képességfejlesztés, iskolavezetés és pedagógiai paradigmaváltás. 2005.
6 Halász Gábor: Képességfejlesztés, iskolavezetés és pedagógiai paradigmaváltás. 2005.