Mintha pecsét lett
volna rajtunk, láthatatlan jelzés, az intézet bárányai valamennyién ott
volt a fegyelmezettség, munkabírás és munkaszeretet billoga, ennek a vesztett
háború után módosult a minősítő jellege, mert a kommunisták nem kedvelték
a felekezeti iskolák növendékeit abszolút felkészültségük és törhetetlen
vallásosságuk miatt, mindez nemcsak szálka volt a marxista szemekben,
de az egyéni karrierek koporsószöge is, egészen ötvenhatig. (...)
Téves, hogy a gyermek szereti az anarchiát, a gyermek
a nyugalmat szereti, mert az a biztonságos, ha meg olyan körülmények között
nő fel, mint mi, egyenesen megkívánja a biztos kezet, mint a nemes paripa.
Mikor hatodikos korunkban Mádám helyett
Möszjőt kaptunk franciatanárunknak, mintha levendula került volna egy
bőrlevelű, edzett ligetbe. Néztük Möszjőt, mint egy csodát, sehogy sem
illett az általunk normatívnak tekintett nevelők közé. Minket nem akármilyen
trénered edzettek, s mi álltuk az edzést, megrökönyödve néztünk össze,
ha egy eddig katasztrofális véteknek minősült "gaztett" (zajt
csapott valaki, mert rosszul elrendezett padfiókjából kizuhant óra közben
a zsoltár, vagy nem volt kellőképpen megtisztítva a tábla) következmény
nélkül maradt. Csattanó zaj: "Szíveskedjék felemelni" - hangzott
az utasítás franciául. - "Ha megkérhetném, a hetes mossa le újra
a táblát." Sem ária, sem büntetés, sem a koncentrálás erősítésére
a sarokban töltött fél nap. Hát mi ez a rendbontás? Még csak szépen sem
ülünk, "tehénkedünk". Möszjő hagyja, egy kissé használt legyet
szed ki a tintatartóból, azt szárítgatja, s közben ragoztat, vagy olvastatja
Gallia történetét. Möszjő abszolút nyugalmát és a körötte dúló realitás
ugyancsak abszolút figyelembe nem vevését lehetetlen volt nem regisztrálni.
Ha el tudtuk mondani franciául valamelyik gall hős történetét, nagyon
megdicsérte a felelőt, ha az illető viszont szemmel láthatólag nem volt
tisztában se a Zsül Szezárt megvető Vercingetorix jellemével, se a rendhagyó
igékkel - naponta öt rendhagyó volt kötelező -, akkor sem történt semmi.
Möszjő megvigasztalta a pironkodás nélkül, némán álló tanulót, majd máskor
több ideje lesz felkészülni, ezt a rossz jegyet be sem írja, hiszen tudni
való, hogy rövidesen kijavítja.*
|