Ez a cikk azért születhetett meg,
mert egy valamikor Debrecenben élt, most München környékén orvosként
működő lány olyan valamivel lepett meg ismertetlen gratulálóként
a születésnapomon, ami átvételekor évtizedeket ereszkedett vissza
az élet már igencsak kurtának ígérkező fonala, s megállt a múlt
egy pontján, újravilágította a már-már végső homályba merülő díszleteket.
"Valami összeköt bennünket - írta az ismeretlen -, egyik, saját
munkádat elemző kötetedből derült ki: akit mindketten őrzünk emlékezetünkben,
nekem nagybátyám volt, neked tanárod, legyen hát tiéd ez a füzet,
amit mellékelek, ebből hallottál te valaha részleteket azon az említett
kiránduláson. Nem én küldöm, hanem az, aki valódi minőségére akkor
ráéreztél, s aki emléke addig kísértett, míg regénybe nem álmodtad."
A füzet, amit mellékelt, irodalomtörténeti adalék. Az Abigél keletkezéstörténetének
első mozzanata: az ötlet megfogan.
|
|
Hogy minden érthetővé váljék, fel kell villantanom újra
az iskola képét, amelyben felnőttem, ahol "Kőnig tanár úr" is
tanított, az iskoláét, amely tizenkét esztendőt fordított arra, hogy viselkedésünk,
szó-kincsünk, teljesítményünk, felnőtteket megszégyenítő fegyelmezettségünk
és tűrőképességünk egyszer majd visszaigazolja az anyaszentegyház nevelésének
eredményes voltát. Visszaigazolta. E tizenkét esztendő nélkül igazán nem
tudom, hogy vészeltük volna át az érettségit követő időszakokat, hogy
bírtuk volna állni, amit állnunk kellett, de végtelen szerencsénkre bennünket
valóban arra készítettek fel, ami nem égi mása, de valódi modellje az
életnek, amelyről az udvariatlan. Nánai tanár út nem átallotta az írni
az emlékkönyvembe: az élet rossz, kegyetlen, igazságtalan, mégis kötelességem,
hogy jót irgalmasságot és igazságtételt valósítsak meg benne. Hogy egyéb
tekintetben mit köszönhettünk az intézetnek, bárhová kerültünk érettségi
után, azonnal megmutatkozott: személyünkben minitudósokat indítottak útnak.
|