7.1.2. Az új médiumok és a médiakonvergencia

A médiumok új generációja/nemzedéke az Új Média - amely a tartalmat világhálón,multimédiás megjelenítéssel, interaktívan, egyéni és közösségi cselekvési formákban is feldolgozhatja -, eszközrendszerével előállított tartalmak, különböző csatornákon keresztül jutnak el a közönséghez (blog, interaktív televízió, mobiltelefónia stb.).

A médiumfajták keveredésének korszakát éljük tehát, amikor hétköznapivá válik, hogy az interneten hallgathatunk rádióműsort, vagy akár televíziózhatunk is - tehetjük ezt akár oly módon, hogy a közösen készítünk a tartalmat vagy megosztjuk az információinkat másokkal. A modern tömegkommunikációs eszközök ma már a közvetlen emberi kommunikáció leglényegesebb csatornáit egyre tökéletesebben közvetítik a befogadók számára.

Nemcsak médiakonvergenciáról beszélünk - mely a tömeg és telekommunikációs technológiák digitális egybefonódásán alapulva jött létre -, hanem egyfajta média diverzifikációról, mely a tömegkommunikációs médiumok funkcióinak kiteljesedését is jelenti. Például napjainkban - a hálózati kompetenciák birtokában bárki szolgáltathat tartalmat [consumer (user) generatedcontent].

Az Interaktív TeleVízió (iTV) a televízión alapuló tanulás interaktív formájára elterjedt kifejezés, mely a számítógépes technológia és a digitális televíziózás adta lehetőségek révén interaktívvá válik. Külön kiemelendő a mobil (celluláris, handy) kommunikációs eszközök adta új pedagógia és módszertani lehetőségek, melyek már nemcsak a formális, hanem az informális és non-formális tanulás gazdagításához is hozzájárulnak.

iDevice ikon Táblázat

1. Táblázat: A hagyományos és az új médiumok összehasonlítása39

A KOMMUNIKÁCIÓ

Hagyományos tömegmédia

Új média

1. Intézmény

engedélyhez kötött

szabad, független

2. Nyilvánosság tere

a médium disztribúciós határáig

globális (helytől független)

3.Közvetítettség szerkezete

centralizált, Broadcast

decentralizált, hálózati

4. Irányultság

egyirányú

többirányú

5. Interakció

nincs, vagy csak alternatív

magas, paraméterezhető

6. Időbeliség

csak valósidejű (szinkron)

szinkron és aszinkron (időben késleltetett) egyaránt lehet

7. Tartalom típusa

mono- és multimediális

multimediális

8. Résztvevők száma

egy (csoport) a sokhoz (many-toone)

Sok sokhoz, egy az egyhez (many-to-many, one-to-one)


Médiumok kiterjesztett csoportosítása

Az utóbbi évtizedben a média és az informatika egyre erősödő integrálódásának lehetünk tanúi. Korábban az analóg médiával foglalkozó szakmák, napjainkban pedig a digitális feldolgozás is létrehozzaa különböző szakterületeket. A hagyományos nyomtatás, a film és a média is különválasztotta a szakmákat. A nyomdász nem volt egyben riporter, az operatőr sem rendező, ill. adásrendező. Posztmodern világunkban kettős tendencia létezik: egyrészt a szakosodás a tömegkommunikációban (big Media), de megjelent az amatőr, ún. civil média (korábban W. Schramm40 médiaszociológus littleMedia-ának nevezte), mely az internet révén egyre inkább polgárjogot nyer. Napjaink egyéni (memedia), majd kollektív médiájában (we Media)41, az interneten ma már különösebb végzettség nélkül lehet valaki operatőr-szerkesztő és egyben interneten publikáló is egy személyben.

iDevice kérdés ikon Feleletválasztós teszt
Párosítsa a fogalmakat a médiarendszereket illetően!
Információgyűjtő:
  
hírügynökségek, tudósítók, hálózatok.
szerkesztőségek, stúdiók.
technikai szerkesztőség, stúdió, adóállomás.

iDevice kérdés ikon Feleletválasztós teszt
Párosítsa a fogalmakat a médiarendszereket illetően!
Feldolgozó:
  
hírügynökségek, tudósítók, hálózatok.
szerkesztőségek, stúdiók.
technikai szerkesztőség, stúdió, adóállomás.

iDevice kérdés ikon Feleletválasztós teszt
Párosítsa a fogalmakat a médiarendszereket illetően!
Kisugárzó rendszer:
  
hírügynökségek, tudósítók, hálózatok.
szerkesztőségek, stúdiók.
technikai szerkesztőség, stúdió, adóállomás.

iDevice kérdés ikon Feleletválasztós teszt
Milyen új hálózati kommunikációs formákat alakított ki a digitalizáció napjainkban?
  
A webegyen alapuló társas, közösségi (szociális) szerveződési és tanulási formákat és tanulóközpontú webes környezeteket. (e-learning 1.0).
A webkettőn alapuló társas, közösségi (szociális) szerveződési és tanulási formákat és tanuló központú webes környezeteket. (e-learning 2.0).
A webkettőn alapuló egyéni, (szociális) szerveződési és tanulási formákat és oktató-központú webes környezeteket. (e-learning 2.0).

iDevice kérdés ikon Feleletválasztós teszt
A médiumok itt felsorolt három nagy korszaka közül, melyik a kakukktojás?
  
Massmedia
Memedia
Messagemedia

iDevice kérdés ikon Feleletválasztós teszt
Válassza ki a helyes állítást!
  
A média diverzifikációja, a kommunikációs munkatársak funkcióinak beszűkülését jelenti.
A média diverzifikációja, a tömegkommunikációs médiumokkal kapcsolatos műszaki problémák, kiteljesedését jelenti.
A média diverzifikációja, a tömegkommunikációs médiumok funkcióinak kiteljesedését jelenti.

Igaz-Hamis kérdés


A médiadiverzifikáció jelensége azt jelenti, hogy a hálózati kompetenciák birtokában bárki szolgáltathat tartalmat.

Igaz Hamis
iDevice kérdés ikon Feleletválasztós teszt
Válassza ki a helyes állítást a hagyományos és az új médiumokra!
A kommunikáció az Intézmény szerint:
  
Hagyományos tömegmédia engedélyhez kötött; az Új média szabad, független
Hagyományos tömegmédia szabad, független; az Új média engedélyhez kötött

iDevice kérdés ikon Feleletválasztós teszt
Válassza ki a helyes állítást a hagyományos és az új médiumokra!
A kommunikáció a Nyilvánosság tere szerint:
  
Hagyományos tömegmédia a médium disztribúciós határáig; az Új média globális (helytől független)
Hagyományos tömegmédia globális (helytől független); az Új média a médium disztribúciós határáig

iDevice kérdés ikon Feleletválasztós teszt
Válassza ki a helyes állítást a hagyományos és az új médiumokra!
A kommunikáció a Közvetítettség szerkezete szerint:
  
Hagyományos tömegmédia centralizált, Broadcast; az Új média decentralizált, hálózati
Hagyományos tömegmédia decentralizált, hálózati; az Új média centralizált, Broadcast

iDevice kérdés ikon Feleletválasztós teszt
Válassza ki a helyes állítást a hagyományos és az új médiumokra!
A kommunikáció az Irányultság szerint:
  
Hagyományos tömegmédia egyirányú; az Új média többirányú
Hagyományos tömegmédia többirányú; az Új média egyirányú

iDevice kérdés ikon Feleletválasztós teszt
Válassza ki a helyes állítást a hagyományos és az új médiumokra!
A kommunikáció az Interakció szerint:
  
Hagyományos tömegmédia nincs, vagy csak alternatív; az Új média magas, paraméterezhető
Hagyományos tömegmédia magas, paraméterezhető; az Új média nincs, vagy csak alternatív

iDevice kérdés ikon Feleletválasztós teszt
Válassza ki a helyes állítást a hagyományos és az új médiumokra!
A kommunikáció az Időbeliség szerint:
  
Hagyományos tömegmédia csak valósidejű (szinkron); az Új média szinkron és aszinkron (időben késleltetett) egyaránt lehet
Hagyományos tömegmédia szinkron és aszinkron (időben késleltetett) egyaránt lehet; az Új média csak valósidejű (szinkron)

iDevice kérdés ikon Feleletválasztós teszt
Válassza ki a helyes állítást a hagyományos és az új médiumokra!
A kommunikáció a Tartalom típusa szerint:
  
Hagyományos tömegmédia mono- és multimediális; az Új média multimediális
Hagyományos tömegmédia multimediális; az Új média mono- és multimediális

iDevice kérdés ikon Feleletválasztós teszt
Válassza ki a helyes állítást a hagyományos és az új médiumokra!
A kommunikáció a Résztvevők száma szerint:
  
Hagyományos tömegmédia egy (csoport) a sokhoz (many-to-one); az Új média sok sokhoz, egy az egyhez (many-to-many, one-to-one)
Hagyományos tömegmédia sok sokhoz, egy az egyhez (many-to-many, one-to-one); az Új média egy (csoport) a sokhoz (many-to-one)



39 További információk:Halácsy Péter: Az Internetmédia kérdései I. [elektronikus dokumentum]

http://mokk.bme.hu/hallgato/internetmedia/olvasmanyok/prez1.

40 Schramm, Wilbur L.:Big Media, Little Media:Tools and Technologies for Instruction. Beverly Hills: Sage Publications, 1977.

41 Bowman,Shayne-Willis, Chris: We Media. Media Center at The American Press Institute. Stanford California, 2003 http://www.campbelllaird.com