7.1.2. Az új médiumok és a médiakonvergencia
A médiumok új generációja/nemzedéke az Új Média - amely a tartalmat világhálón,multimédiás megjelenítéssel, interaktívan, egyéni és közösségi cselekvési formákban is feldolgozhatja -, eszközrendszerével előállított tartalmak, különböző csatornákon keresztül jutnak el a közönséghez (blog, interaktív televízió, mobiltelefónia stb.).
A médiumfajták keveredésének korszakát éljük tehát, amikor hétköznapivá válik, hogy az interneten hallgathatunk rádióműsort, vagy akár televíziózhatunk is - tehetjük ezt akár oly módon, hogy a közösen készítünk a tartalmat vagy megosztjuk az információinkat másokkal. A modern tömegkommunikációs eszközök ma már a közvetlen emberi kommunikáció leglényegesebb csatornáit egyre tökéletesebben közvetítik a befogadók számára.
Nemcsak médiakonvergenciáról beszélünk - mely a tömeg és telekommunikációs technológiák digitális egybefonódásán alapulva jött létre -, hanem egyfajta média diverzifikációról, mely a tömegkommunikációs médiumok funkcióinak kiteljesedését is jelenti. Például napjainkban - a hálózati kompetenciák birtokában bárki szolgáltathat tartalmat [consumer (user) generatedcontent].
Az Interaktív TeleVízió (iTV) a televízión alapuló tanulás interaktív formájára elterjedt kifejezés, mely a számítógépes technológia és a digitális televíziózás adta lehetőségek révén interaktívvá válik. Külön kiemelendő a mobil (celluláris, handy) kommunikációs eszközök adta új pedagógia és módszertani lehetőségek, melyek már nemcsak a formális, hanem az informális és non-formális tanulás gazdagításához is hozzájárulnak.

1. Táblázat: A hagyományos és az új médiumok összehasonlítása39
A KOMMUNIKÁCIÓ |
Hagyományos tömegmédia |
Új média |
1. Intézmény |
engedélyhez kötött |
szabad, független |
2. Nyilvánosság tere |
a médium disztribúciós határáig |
globális (helytől független) |
3.Közvetítettség szerkezete |
centralizált, Broadcast |
decentralizált, hálózati |
4. Irányultság |
egyirányú |
többirányú |
5. Interakció |
nincs, vagy csak alternatív |
magas, paraméterezhető |
6. Időbeliség |
csak valósidejű (szinkron) |
szinkron és aszinkron (időben késleltetett) egyaránt lehet |
7. Tartalom típusa |
mono- és multimediális |
multimediális |
8. Résztvevők száma |
egy (csoport) a sokhoz (many-toone) |
Sok sokhoz, egy az egyhez (many-to-many, one-to-one) |
Médiumok kiterjesztett csoportosítása
Az utóbbi évtizedben a média és az informatika egyre erősödő integrálódásának lehetünk tanúi. Korábban az analóg médiával foglalkozó szakmák, napjainkban pedig a digitális feldolgozás is létrehozzaa különböző szakterületeket. A hagyományos nyomtatás, a film és a média is különválasztotta a szakmákat. A nyomdász nem volt egyben riporter, az operatőr sem rendező, ill. adásrendező. Posztmodern világunkban kettős tendencia létezik: egyrészt a szakosodás a tömegkommunikációban (big Media), de megjelent az amatőr, ún. civil média (korábban W. Schramm40 médiaszociológus littleMedia-ának nevezte), mely az internet révén egyre inkább polgárjogot nyer. Napjaink egyéni (memedia), majd kollektív médiájában (we Media)41, az interneten ma már különösebb végzettség nélkül lehet valaki operatőr-szerkesztő és egyben interneten publikáló is egy személyben.

Információgyűjtő:
hírügynökségek, tudósítók, hálózatok.
| |
szerkesztőségek, stúdiók.
| |
technikai szerkesztőség, stúdió, adóállomás.
|

Feldolgozó:
hírügynökségek, tudósítók, hálózatok.
| |
szerkesztőségek, stúdiók.
| |
technikai szerkesztőség, stúdió, adóállomás.
|

Kisugárzó rendszer:
hírügynökségek, tudósítók, hálózatok.
| |
szerkesztőségek, stúdiók.
| |
technikai szerkesztőség, stúdió, adóállomás.
|

A webegyen alapuló társas, közösségi (szociális) szerveződési és tanulási formákat és tanulóközpontú webes környezeteket. (e-learning 1.0).
| |
A webkettőn alapuló társas, közösségi (szociális) szerveződési és tanulási formákat és tanuló központú webes környezeteket. (e-learning 2.0).
| |
A webkettőn alapuló egyéni, (szociális) szerveződési és tanulási formákat és oktató-központú webes környezeteket. (e-learning 2.0).
|

Massmedia
| |
Memedia
| |
Messagemedia
|

A média diverzifikációja, a kommunikációs munkatársak funkcióinak beszűkülését jelenti.
| |
A média diverzifikációja, a tömegkommunikációs médiumokkal kapcsolatos műszaki problémák, kiteljesedését jelenti.
| |
A média diverzifikációja, a tömegkommunikációs médiumok funkcióinak kiteljesedését jelenti.
|

Igaz Hamis

A kommunikáció az Intézmény szerint:
Hagyományos tömegmédia engedélyhez kötött; az Új média szabad, független
| |
Hagyományos tömegmédia szabad, független; az Új média engedélyhez kötött
|

A kommunikáció a Nyilvánosság tere szerint:
Hagyományos tömegmédia a médium disztribúciós határáig; az Új média globális (helytől független)
| |
Hagyományos tömegmédia globális (helytől független); az Új média a médium disztribúciós határáig
|

A kommunikáció a Közvetítettség szerkezete szerint:
Hagyományos tömegmédia centralizált, Broadcast; az Új média decentralizált, hálózati
| |
Hagyományos tömegmédia decentralizált, hálózati; az Új média centralizált, Broadcast
|

A kommunikáció az Irányultság szerint:
Hagyományos tömegmédia egyirányú; az Új média többirányú
| |
Hagyományos tömegmédia többirányú; az Új média egyirányú
|

A kommunikáció az Interakció szerint:
Hagyományos tömegmédia nincs, vagy csak alternatív; az Új média magas, paraméterezhető
| |
Hagyományos tömegmédia magas, paraméterezhető; az Új média nincs, vagy csak alternatív
|

A kommunikáció az Időbeliség szerint:
Hagyományos tömegmédia csak valósidejű (szinkron); az Új média szinkron és aszinkron (időben késleltetett) egyaránt lehet
| |
Hagyományos tömegmédia szinkron és aszinkron (időben késleltetett) egyaránt lehet; az Új média csak valósidejű (szinkron)
|

A kommunikáció a Tartalom típusa szerint:
Hagyományos tömegmédia mono- és multimediális; az Új média multimediális
| |
Hagyományos tömegmédia multimediális; az Új média mono- és multimediális
|

A kommunikáció a Résztvevők száma szerint:
Hagyományos tömegmédia egy (csoport) a sokhoz (many-to-one); az Új média sok sokhoz, egy az egyhez (many-to-many, one-to-one)
| |
Hagyományos tömegmédia sok sokhoz, egy az egyhez (many-to-many, one-to-one); az Új média egy (csoport) a sokhoz (many-to-one)
|
39 További információk:Halácsy Péter: Az Internetmédia kérdései I. [elektronikus dokumentum]
http://mokk.bme.hu/hallgato/internetmedia/olvasmanyok/prez1.
40 Schramm, Wilbur L.:Big Media, Little Media:Tools and Technologies for Instruction. Beverly Hills: Sage Publications, 1977.
41 Bowman,Shayne-Willis, Chris: We Media. Media Center at The American Press Institute. Stanford California, 2003 http://www.campbelllaird.com