3.7. A kommunikáció alapfunkciói

Kutatások, szakirodalmi adatok alapján a kommunikációnak az alábbi alapfunkcióit különítik el.

a) Az információs funkció: a kommunikációs folyamat résztvevői között tájékoztatás történik, mellyel tényeket és ezek magyarázatát közlünk.

b) Az érzelmi funkció: a közlő személyiség belső feszültségei oldódnak fel az érzelmek kifejezésével. Elégedettség, öröm, bosszúság, aggodalom, bánat, lelkesedés stb. egyaránt ide tartozik, ugyanis a ki nem fejezett, visszafojtott pozitív érzelmek éppúgy feszültséget okoznak, mint a negatívak.

c) Motivációs funkció: a kommunikációs folyamatokban a közlő fél a legtöbbször a fogadót rá akarja bírni valamire: cselekvésre, magatartásváltoztatásra, közös vélemény kialakítására, valamilyen körülmény, esemény, jelenség elkerülésére stb. E funkció leginkább meggyőzéssel jön létre.

d) Ellenőrzési funkció: segítségével tárjuk fel kommunikációs partnereink indítékait. Fogalma összefügg a nyilvánossággal. Az angol „control" fordítása „ellenőrzés". Az angol szónak rendszerelméleti értelme van (l. Bertalanffy): azt jelenti, hogy a rendszer teljesíti a funkciókat. (A „check" ellenőrzés pl. számszaki értelemben értendő, pl. jó e az összeadás?)

e) A kommunikáció további funkcióit20 Szecskő az alábbiakban összegezte:

  • Tájékoztatás (információ gyűjtése, tárolása és kezelése a környezet eseményeinek megértése érdekében)
  • Szocializáció (a közös tudásalap megszerzése a magán- és a közélet szférájában)
  • Motiváció (rövid és hosszú távú egyéni és társadalmi célok megvalósítása, tevékenységek ösztönzése)
  • Vita és eszmecsere (a társadalmi konszenzus elősegítése, a társadalmi nyilvánosság fejlesztése)
  • Oktatás-nevelés (az intellektuális fejlődés és személyiségformálódás elősegítése)
  • Kulturális fejlődés (az emberiség kultúrájának őrzése, továbbadása, alkotókészség ösztönzése)
  • Szórakoztatás (az egyén alkotóerejének rekreációja, sport, játék, kultúra)
  • Integrálás (egyének, csoportok, kisebbségek és nemzetek kölcsönös megismerése, előítéletmentes nézetek kialakítása).

Összességében elfogadható az az álláspont, miszerint: a társadalom kommunikációs rendszerének alapfunkciója az, hogy a társadalom minden tagjához eljutassa a társadalmi újratermeléshez nélkülözhetetlen információkat.

 

 

20: (A Mcbraide-jelentés – Új nemzetközi kommunikációs rend felé. Tömegkommunikációs Kutatóközpont, Budapest, 1983. 26–27.) Mindkét szerző idézi. Szecskő Tamás: A tömegkommunikáció társadalmi hatásai. Bevezetés a tömegkommunikáció szociológiájába. Budapest, Oktatáskutató Intézet, 1994. 7.)