Itt Istenes észrevette,
hogy a pipa megint nem füstöl. Hát újra meggyújtotta, miközben tovább
beszélt:
- Mert nem eszik az egyik hízóm mán két napja, csak álldogál meg hallgat.
Mondok, mi a fene lelte ezt a gyisznót? Elmentem a kanászér, hogy tegyen
vele valamit. Hát az rá is olvasott, meg kifüstölte az ólat. Tíz krajcárt
adtam neki. Hát azt mondta, hogy még egy napig vesztegél a gyisznó, azután
úgy eszik, mint a farkas; vagy pedig megdöglik, ha Isten is úgy akarja.
Istenes Imre nagyot kanyarogott itt a néhai hízóinak történetében, de
azután visszatalált a feleségéhez.
-Hát - azt mondja -, hogy a hízóra nem gondoltam, azér vót, mert az Imre
felől gondolkodtam. Hallod, mondok az asszonynak, Imre forog nekem az
eszemben.
-Imre-é? - mondja az anyjuk.
- Ő - mondok.
- Hát aztán mit akar kend Imrével?
- Hogy mit akarok? Semmit - mondok -, csak éppen arra gondolok, hogyan
megáldott vele bennünket az Isten.
- Az ám - mondja az anyjukom -, hála Istennek.
Istenes Imrének átszállt a tekintete a falon függő ábécés táblákon, azután
a kályha nyitott ajtaján állott meg.
Folytatja: - Mert hogy Szent István király után való szerdán gabonát vittünk
a vásárra, hát lám a zsidó föltesz egy kilót, nem is egy kilót, hanem
egy mázsás körtét, melléje meg az aprajából is holmi rezeket. Csak rakosgálja,
csak rakosgálja. No, mondok a fiamnak.
- Most nyisd ki a szemed, az árgyélusát.
Istenes eközben elővonta dohányzacskóját és újra pipát
tömött. Látszott rajta, hogy a búzaeladás nagy sora neki a nyár történetében.
Az én figyelmem azonban már elhagyta Istenes Imrét. Tudtam már, hogy mit
akar. A búzaeladás történetébe bele fog szövődni az áldomás története
is: hogy mit ettek, mit ittak, mit vettek utána a pénzen, hogyan alkudtak,
hogyan nézték meg a szentegyházat, mi a különbség az ottani orgona meg
a mienk között - mindez részletesen és találó szavakban szövődik egymásba
és skófium gyanánt csillan meg benne itt-ott az Imre gyerek. Azután megint
más dűlőre tér át a beszéd: nem vesz ő azon általutat az igazi céljához,
csak tapogat majd szóval, és közben-közben rávizsgálódik majd az arcomra.
Mert beszélni beszélhet az ember akármit, csal bolondot ne mondjon - márpedig
úr előtt könnyen rátéved az ember.
|