Elegünk van a sok évtizedes
- évszázados? - szellemi erőszakból. Magyarország oktatási törvénye kimondja,
hogy a pedagógus nem késztetheti diákjait saját értékrendjének átvételére.
De mit jelent ez?.. És lehetséges-e egyáltalán?
Mindezeket a kérdéseket megválaszolni ma sem könnyű. Filmek
és irodalmi alkotások tucatjai keresik a lehetséges válaszokat, mutatnak
jó és elrettentő megoldásokat.
Az iskolai hatalmi kérdésnek van még egy rétege. A tanár
- kár lenne tagadni - hatalommal bír a diákok felett. Személye meghatározza,
milyen lesz a viszonyuk a tanuláshoz és a tekintélyhez, milyen légkörben
telnek a mindennapok, hogyan alakulnak a személyes kapcsolatok. Az osztályzatok
pedig döntő hatást gyakorolnak az iskolai karrierre, a jövőre. A legfontosabb
szakmai, etikai kérdés, a pedagógus hogyan éli meg - és ki - a hatalmát.
Van-e a hatalomnak jó "arca"? A "jó atya"
magatartását nem könnyű elválasztani az álszent, a maga érdekeit követő,
"atyáskodó" hatalométól. Az igazi vezető nem a maga, hanem a
vezetettek, a diákok érdekeit tartja szem előtt. De vajon ki dönti el,
mi az ő érdekük? Mikor engedhetjük át e döntés felelősségét nekik maguknak?
Átengedhetjük-e egyáltalán?
|