Nem feledkezhetünk meg a
tanárokról sem. Bár ma már nem tetszeleghetnek a "tudás egyedüli
birtokosai"-szerepben, a diákokra az iskolában mégiscsak ők gyakorolják
a legerőteljesebb hatást. Nagy felelősség ez - senkinek sem lehet közömbös,
ki és mire neveli a jövő nemzedéket.
Egyértelműnek látszik, hogy a pedagógusnak követnie kell
saját erkölcsi és szakmai meggyőződését, hiszen másképpen nem lesz hiteles,
nem képes ellátni feladatát. De kik és hogyan írhatják elő neki, mi legyen
ez a meggyőződés?
Ma is előfordul, hogy a pedagógus nézetei, ízlése, értékrendje
miatt összeütközésbe kerül a hatalommal. Vajon meddig terjedhet a tanár
lelkiismereti szabadsága? Mennyire ellenőrizheti és korlátozhatja őt a
politikai hatalom, a szakma, a helyi (érdek)közösség? Hol húzódnak a szakmai
autonómia, a magánélet szent és sérthetetlen határai? A pedagógus erkölcsi
meggyőződése jelentősen eltérhet a kor szellemétől - vajon ki ilyenkor
a bűnös? Kitől, mitől kell megvédeni a gyermekeket? És legfőképpen: kinek
a joga minderről döntést hozni egy adott helyen és időben?
|