A kérdés azonban még koránt
sincs megoldva, lezárva; a hatalom és iskola kapcsolata ma is vet fel
új kérdéseket, amelyek már nem feltétlenül egy adott ország társadalmán
belüli, inkább különböző kultúrák közötti feszültségeket jeleznek. Európa
iskoláiban újra meg újra felbukkan az iszlám és az európai értékrend konfliktusa.
Emlékezetes a franciaországi "fejkendő-vita": az iskolákban
- és általában a közhivatalokban - tilos a nőknek fejkendőt viselniük.
Nagy-Britanniában a terrorcselekmények után felmerült, hogy bezárják az
iszlám vallási iskolákat, amelyeket a politika és a közvélemény az erőszakra
nevelés színtereinek tart. Németországban egyes iskolákban iszlám vallású
bandák okoznak komoly nehézségeket, és nyíltan hangoztatják, hogy nem
fogadják el a német alkotmányt. Egy vezető politikus kénytelen volt kijelenteni,
hogy akik nem tartják összeegyeztethetőnek az alkotmányt az iszlámmal,
keressenek olyan hazát, ahol ez nem okoz problémát.
Mindezekből is láthatjuk, hogy önellentmondás elképzelni
egy értékmentes, vagy akár értéksemleges iskolát. Amíg pedig az iskola
értékeket képvisel, mindig lesznek, akik megkérdőjelezik ezeket. Fontos
kérdés, hogy hogyan kezeli ezeket a konfliktusokat egy ország politikai
és társadalmi közvéleménye - és maga az iskola.
|