A kérdés azonban még koránt sincs megoldva, lezárva; a hatalom és iskola kapcsolata ma is vet fel új kérdéseket, amelyek már nem feltétlenül egy adott ország társadalmán belüli, inkább különböző kultúrák közötti feszültségeket jeleznek. Európa iskoláiban újra meg újra felbukkan az iszlám és az európai értékrend konfliktusa. Emlékezetes a franciaországi "fejkendő-vita": az iskolákban - és általában a közhivatalokban - tilos a nőknek fejkendőt viselniük. Nagy-Britanniában a terrorcselekmények után felmerült, hogy bezárják az iszlám vallási iskolákat, amelyeket a politika és a közvélemény az erőszakra nevelés színtereinek tart. Németországban egyes iskolákban iszlám vallású bandák okoznak komoly nehézségeket, és nyíltan hangoztatják, hogy nem fogadják el a német alkotmányt. Egy vezető politikus kénytelen volt kijelenteni, hogy akik nem tartják összeegyeztethetőnek az alkotmányt az iszlámmal, keressenek olyan hazát, ahol ez nem okoz problémát.

Mindezekből is láthatjuk, hogy önellentmondás elképzelni egy értékmentes, vagy akár értéksemleges iskolát. Amíg pedig az iskola értékeket képvisel, mindig lesznek, akik megkérdőjelezik ezeket. Fontos kérdés, hogy hogyan kezeli ezeket a konfliktusokat egy ország politikai és társadalmi közvéleménye - és maga az iskola.

1 2 3 4 5