Talán meglepően hangzik, de a hatalom kérdését
nem kerülhetjük meg, ha az iskoláról gondolkodunk. Vizsgáljuk most meg
ennek az összetett kérdésnek néhány vetületét.
Az iskola mindig is fontos volt a mindenkori politikai
hatalom számára. Az iskolát birtokolni nem más, mint a jövőt birtokolni.
A felnövekvő generációk feletti ideológiai befolyás a jövő hatalmát jelentheti.
Hazánkban az iskolákban egészen a rendszerváltásig természetes volt a
hol gyengébb, hol erőteljesebb, de mindenütt jelen lévő ideológiai nyomás,
az indoktrináció. A modern demokráciákban már természetesnek tartjuk a
lelkiismereti szabadságot, a legtöbb országban kitiltották az iskolákból
a pártpolitikát, és úgy véljük, az iskola nem lehet ideológiai csatározások
színtere. Azt jelenti-e mindez, hogy az iskola valamiféle steril, politika-
és "értékmentes" hely? Meggyőződésünk szerint nem! Értékmentes
nevelés nem képzelhető el, hiszen a társadalom "hivatalos" értékrendjét
közvetítik a könyvek, a kötelező olvasmányok, az iskola egész működésmódja.
A - jól-rosszul működő - állampolgárrá nevelés ma is része az iskola feladatainak.
Sarkalatos kérdés azonban az, milyen értékeket közvetítünk, és mennyire
erős az ezek elfogadására irányuló nyomás. A mai modern társadalmak demokratikus
értékei mögött társadalmi egyetértés áll, és az iskolai nevelés tovább
erősíti ezt a konszenzust. Ugyanakkor nagyobb a társadalom toleranciája
a különböző, eltérő ideológiák iránt is - a tolerancia szintén olyan érték,
amelyet igyekszünk beleoltani a gyerekekbe.
|