3.5. Médiaanalízis, médiakiválasztás

A támogatási formák meghatározása. Tágabb értelemben a médiakiválasztás az elektronikus megjelenítés változatai közüli a választási lehetőséget jelenti (hipertext, hipermédia, prezentáció multimédia). Esetünkben ezt médiaanalízisnek nevezzük. Szűkebb értelmezésben az adott tartalomnak legmegfelelőbb médiumot értjük. A későbbiekben a megfelelő tartalomhoz tartozó média-meghatározást média-kiválasztásnak fogjuk nevezni. A médiakiválasztás meghatározó általános tanuláslélektani szempontok GAGNÉ alapján:

  • Az emberi tanulás, ismeretszerzés egyik alapvető mozzanata a szelektív észlelés. Ezért a készítőnek azokat a lényeges jegyeket kell kiemelnie, amelyek elegendőek ahhoz, hogy az észlelés megtörténjen.

  • Az emlékezetben tárolás során a vizuális benyomások egy másodlagos kiegészítő emléktárolást tesznek lehetővé.

  • Az új tanulást eredményesen befolyásolhatják a régebben tanult ismeretek.

  • Az ismeretszerzés hatékonyságát jelentősen befolyásolja az, ha a tanuló tisztában van saját tanulási mechanizmusával.

A tanulás során motiváció a hajtóerő. Motiváció nélkül csak nehezen megy végbe a tanulás.

Az egységek részletes kidolgozása

Ennek során fel kell dolgozni a fogalmakat és magyarázatukat, az egyes médiumok kapcsolódását, a feldolgozás közbeni kérdéseket és gyakorlati teendőket, a képernyőtervezés módszertani, ergonómiai megvalósítását.

Az ellenőrzési és visszacsatolási technikák: célszerű úgy felépíteni multimédiás alkalmazásunkat, hogy a tanuló bármelyik pillanatban beépített példákon keresztül gyakorolhassa azt, amit azelőtt megtanult. Ez egyben önellenőrzési lehetőség a tanuló számára, hogy kellő mértékben elsajátította-e az anyagot. Jó feladatmegoldás esetén fontos a dicséret, ami motiváló tényező lehet a további tanulásban.

Kipróbálás. Miután elkészült a munkánk, ki kell próbálnunk. Erre azért van szükség, hogy megtudjuk, hogy más hardverkörnyezetben hogyan viselkedik a program, illetve hogy az esetleg rejtve maradt hibák ne a használat közben jöjjenek elő.

Módosítás – a folyamatos minőség-ellenőrzés eredményeként – a tesztelő szakemberek véleménye alapján elvégezzük a fejlesztés közbeni változtatásokat.

Végső változat. Nehéz eldönteni, hogy melyik változat az utolsó, mert egy multimédia készítésének szinte soha nincs vége. A végső változatnak stilisztikai, műfaji és futtatás szempontjából kifogástalannak, hibátlannak kell lennie.

 

Multimédia fejlesztésének folyamata
19. ábra: Multimédia fejlesztésének folyamata