3.1. Pedagógiai szempontok
Ismeretes, hogy a multimédiás tudásközlés akkor optimális, ha a tanulónak pontosan azokat a külső oktatási segítséget nyújtja, amire szüksége van ahhoz, hogy az igényelt konkrét kognitív műveletet végrehajtsa. A tanuló megfelelő tudás- és ismeretszintjének megfelelően kell az információkat modellezni, és csak olyan mértékben, amennyire igénylik, hogy az ismeretszerzésben az aktivitás megmaradjon. A multimédiás program pedagógiai tervezésének szempontjai:
A tananyag tervezésekor számolni kell a tanuló „induló” előzetes tudásszintjével.
A tanulók akkor tanulnak a leghatékonyabban, ha a tananyag szerkezete és tartalma megfelel egyéni tanulási stílusuknak. A tananyag tegyen eleget a tudomány követelményeinek és a könnyen tanulhatóság kritériumának.
A hatékony tanuláshoz szükséges az anyaggal való aktív foglalkozás. Azaz biztosítani kell a tanuló egyéni tanulási stílusának legjobban megfelelő interakciós információközlő módokat. A CBL (Computer Based Learning) anyagoknál alkalmazott aktivizálási technikák:
-
jegyzetelési lehetőség biztosítása,
-
választási és döntés lehetőségek,
-
kérdések megválaszolása,
-
egyéni irányított számítások, tevékenységek,
-
rajzolás, vázlatkészítési lehetőség
Az alkalmazott médiumok egymást erősítő legelőnyösebb kombinációját kell megkeresni.
