3.1. Pedagógiai szempontok

Ismeretes, hogy a multimédiás tudásközlés akkor optimális, ha a tanulónak pontosan azokat a külső oktatási segítséget nyújtja, amire szüksége van ahhoz, hogy az igényelt konkrét kognitív műveletet végrehajtsa. A tanuló megfelelő tudás- és ismeretszintjének megfelelően kell az információkat modellezni, és csak olyan mértékben, amennyire igénylik, hogy az ismeretszerzésben az aktivitás megmaradjon. A multimédiás program pedagógiai tervezésének szempontjai:

A tananyag tervezésekor számolni kell a tanuló „induló” előzetes tudásszintjével.

A tanulók akkor tanulnak a leghatékonyabban, ha a tananyag szerkezete és tartalma megfelel egyéni tanulási stílusuknak. A tananyag tegyen eleget a tudomány követelményeinek és a könnyen tanulhatóság kritériumának.

A hatékony tanuláshoz szükséges az anyaggal való aktív foglalkozás. Azaz biztosítani kell a tanuló egyéni tanulási stílusának legjobban megfelelő interakciós információközlő módokat. A CBL (Computer Based Learning) anyagoknál alkalmazott aktivizálási technikák:

  • jegyzetelési lehetőség biztosítása,

  • választási és döntés lehetőségek,

  • kérdések megválaszolása,

  • egyéni irányított számítások, tevékenységek,

  • rajzolás, vázlatkészítési lehetőség

Az alkalmazott médiumok egymást erősítő legelőnyösebb kombinációját kell megkeresni.

 

Pedagógia alapok
13. ábra: Pedagógia alapok