5.1.1. A kommunikáció közös jellemzőiről

A kommunikáció jelenségeinek közös összetevői vannak, melyek minden rendszerre érvényesek (közlő fél, befogadó, hír vagy közléstartalom, a közlés formai sajátossága vagy jelrendszere: a kód, a kód elemi egysége: a jel, a csatorna. Ezek egyben a kommunikációelmélet alapfogalmai.

 

15. ábra: A telekommunikáció shannoni modellje

 

16. ábra: A telekommunikáció shannoni modellje

 

Az információs lánc elemei:

1. Információforrás: valamilyen energia állapotváltozást hordozó jelenség, vagy személy, amely üzenettartalommal rendelkezik.

2. Adó/kódoló: a forrás üzeneteinek, szimbólumsorozatainak megfelelteti a csatorna jelsorozatát, jelhalmazát, jelfolyamatát és a csatorna bemenetéhez juttatja el.

3. Csatorna: a jeleket közvetítő közeg. A fizikai közeg számára adekvát energiaállapotú jeleket képes közvetíteni. Térben, időben elkülönülő helyek között jelsorozatok, jelhalmazok, jelfolyamatok átvitelére alkalmas médium.

4. Vevő/dekódoló: a csatorna kimenetén megjelenő jeleket állítja vissza az eredeti üzenetet, olyan formába, amit a rendeltetési hely észlelni tud.

5. Címzett: a rendeltetési hely, az üzenet címzettje, a forrás által kibocsátott üzenetet észleli.

6. A zaj: a nem tervezett torzulás a kommunikációs folyamatban.

Az alábbi összehasonlítás és adaptáció azonban túlmutat a shannoni modellen, mert alkalmazza a wieneri visszacsatolást (feed -back), a lasswelli(ki, kinek, mit, milyen csatornán, és milyen hatékonysággal történő közvetítést, és a Jacobson által használt kommunikációs kontextust.

1.) A forrás a közlő személy.Tőle függ a közlemény kódolásának, megalkotásának képessége, mely több tényezőből tevődik össze: a közlőszervek épsége, az emberismeret, a közlés csatornáinak rugalmas vagy merev alkalmazási képessége, a cél tudatosságának különböző foka.

a) Az üzenet: a kommunikációs tartalom szólhat a folyamatban résztvevőkről, a közlő és a címzett közötti viszonyról, a közlésben résztvevőktől vagy akár a közlési folyamattól, helyzettől független jelenségről egyaránt. A közlés tartalma céljához viszonyítva hiányos, pontos, adekvát és redundáns; tartalmilag konkrét vagy elvont lehet. A tartalom a társadalmi normák függvényében különböző (nyilvános, személyes, bizalmas).

2.) Azadó - ez esetben- aközlő személy kimeneti pontja azaz közlő szerve, amely által a kód különböző változatait alkalmazzuk. Rendszerint attól függ, hogy milyen kommunikációs csatornát vesz igénybe a közlő. A kódok - a tudatos és a tudattalan megnyilvánulások - elkülönítése kommunikációs cselekvéseink során nem mindig éles határ mentén történik. A nem verbális kommunikáció területein jelentkeznek az önkéntelen, a nem tudatos vagy az ún. ösztönös megnyilvánulások. Ezek az emberek biológiai meghatározottságával állnak szoros kapcsolatban (pl.: véráram, nyirokáram, izommozgás-koordináció stb.).

3.) Az interperszonális kommunikáció csatornái: a szóbeli (verbális) és/vagy a szavak nélküli (nonverbális) formák. Ez utóbbiak közzé tartozik az arcjáték, a tekintet, a gesztusok, a kar- és lábtartás jelei, a térközszabályozás, de idetartoznak a grammatikailag jól megformált közléseket kísérő vokális elemek is (pl. hümmögés, torokköszörülés, sóhajtás).

4.) A vevő ebben az értelemben a befogadó személy érzékszerveit és az észlelési folyamatot testesíti meg. Jellemzői közül kiemelhetjük a dekódolás képességét, amely különböző mértékű lehet, attól függően, hogy mennyire ismeri a közös kódrendszert.

5.) Az üzenet címzettje -hírközlési rendszereknél rendeltetési hely - személyközi kommunikációban befogadó,ki észleli, értelmezi a forrás által kibocsátott üzenetet. Többnyire ugyanazok jellemzik, mint a kommunikátort, kivéve a célokat és a szándékokat. A kommunikációs cselekvések során a közlő és a befogadó szerep gyorsan cserélődik, így változóikat, jellemzőiket többnyire azonosnak vehetjük. A kommunikáció lefolyása szempontjából a befogadóban kialakult kép (a közlőről, szituációról) meghatározó jelentőségű.

6.) A zaj a kommunikációs folyamatot kísérő zavaró jelenség. Változatai:

Csatornazaj: pl. opto-akusztikai zavaróhatások, rosszul látják vagy hallják egymást a felek (látó és hallótávolsági határon helyezkednek el).

Környezeti zaj: a dekódolást tehetetlenné tevő vagy nehezítő külső hatások (erős fény vagy hanghatások)

Szemantikai zaj: hibás az üzenet grammatika megformálása, s ebből adódik a zavar.

Buda Béla kiemeli mégaszituáció aktuális jellemzőit, melyet - a kommunikációs szituáció a társadalmi meghatározottságon túl - a kommunikáló felek is alakítják. Az aktuális jellemző a kommunikáció helye és környezete, valamint a kommunikáció tere, azaz a személyes vagy nyilvános volta. A kommunikáció kontextusa:a közvetlen emberi kommunikáció társadalmi jellemzői közül a társadalmi jelleget emeli ki. Azaz a kommunikációs jelenség mindig társadalmi szituációban megy végbe, valamilyen adott viszonylatban történik (státuskülönbségek, szerepek). A társadalmi meghatározottság időbelisége tartós vagy időleges egyaránt lehet.

 

iDevice kérdés ikon Feleletválasztós teszt
Párosítsa az interperszonális kommunikációra és a hírközlési modell egyes elemeit!
A forrás:
  
a közlő személy.
a kommunikációs tartalom normák függvényében különböző (nyilvános, személyes, bizalmas).
a közlő személy közlő szerve.
a szóbeli (verbális) és/vagy a szavak nélküli (nonverbális) formák.
ebben az értelemben a befogadó személy érzékszerveit és az észlelési folyamatot testesíti meg.
személyközi kommunikációban a befogadó.
a kommunikációs folyamatot kísérő zavaró jelenség.

iDevice kérdés ikon Feleletválasztós teszt
Párosítsa az interperszonális kommunikációra és a hírközlési modell egyes elemeit!
Az üzenet:
  
a közlő személy.
a kommunikációs tartalom normák függvényében különböző (nyilvános, személyes, bizalmas).
a közlő személy közlő szerve.
a szóbeli (verbális) és/vagy a szavak nélküli (nonverbális) formák.
ebben az értelemben a befogadó személy érzékszerveit és az észlelési folyamatot testesíti meg.
személyközi kommunikációban a befogadó.
a kommunikációs folyamatot kísérő zavaró jelenség.

iDevice kérdés ikon Feleletválasztós teszt
Párosítsa az interperszonális kommunikációra és a hírközlési modell egyes elemeit!
Az adó:
  
a közlő személy.
a kommunikációs tartalom normák függvényében különböző (nyilvános, személyes, bizalmas).
a közlő személy közlő szerve.
a szóbeli (verbális) és/vagy a szavak nélküli (nonverbális) formák.
ebben az értelemben a befogadó személy érzékszerveit és az észlelési folyamatot testesíti meg.
személyközi kommunikációban a befogadó.
a kommunikációs folyamatot kísérő zavaró jelenség.

iDevice kérdés ikon Feleletválasztós teszt
Párosítsa az interperszonális kommunikációra és a hírközlési modell egyes elemeit!
Az interperszonális kommunikációs csatornák:
  
a közlő személy.
a kommunikációs tartalom normák függvényében különböző (nyilvános, személyes, bizalmas).
a közlő személy közlő szerve.
a szóbeli (verbális) és/vagy a szavak nélküli (nonverbális) formák.
ebben az értelemben a befogadó személy érzékszerveit és az észlelési folyamatot testesíti meg.
személyközi kommunikációban a befogadó.
a kommunikációs folyamatot kísérő zavaró jelenség.

iDevice kérdés ikon Feleletválasztós teszt
Párosítsa az interperszonális kommunikációra és a hírközlési modell egyes elemeit!
A vevő:
  
a közlő személy.
a kommunikációs tartalom normák függvényében különböző (nyilvános, személyes, bizalmas).
a közlő személy közlő szerve.
a szóbeli (verbális) és/vagy a szavak nélküli (nonverbális) formák.
ebben az értelemben a befogadó személy érzékszerveit és az észlelési folyamatot testesíti meg.
személyközi kommunikációban a befogadó.
a kommunikációs folyamatot kísérő zavaró jelenség.

iDevice kérdés ikon Feleletválasztós teszt
Párosítsa az interperszonális kommunikációra és a hírközlési modell egyes elemeit!
Az üzenet címzettje:
  
a közlő személy.
a kommunikációs tartalom normák függvényében különböző (nyilvános, személyes, bizalmas).
a közlő személy közlő szerve.
a szóbeli (verbális) és/vagy a szavak nélküli (nonverbális) formák.
ebben az értelemben a befogadó személy érzékszerveit és az észlelési folyamatot testesíti meg.
személyközi kommunikációban a befogadó.
a kommunikációs folyamatot kísérő zavaró jelenség.

iDevice kérdés ikon Feleletválasztós teszt
Párosítsa az interperszonális kommunikációra és a hírközlési modell egyes elemeit!
A zaj:
  
a közlő személy.
a kommunikációs tartalom normák függvényében különböző (nyilvános, személyes, bizalmas).
a közlő személy közlő szerve.
a szóbeli (verbális) és/vagy a szavak nélküli (nonverbális) formák.
ebben az értelemben a befogadó személy érzékszerveit és az észlelési folyamatot testesíti meg.
személyközi kommunikációban a befogadó.
a kommunikációs folyamatot kísérő zavaró jelenség.

iDevice kérdés ikon Feleletválasztós teszt
Párosítsa a következő fogalmakat!
Csatornazaj:
  
pl. opto-akusztikai zavaróhatások, rosszul látják vagy hallják egymást a felek (látó és hallótávolsági határon helyezkednek el).
a dekódolást tehetetlenné tevő vagy nehezítő külső hatások (erős fény vagy hanghatások).
hibás az üzenet grammatika megformálása, s ebből adódik a zavar.

iDevice kérdés ikon Feleletválasztós teszt
Párosítsa a következő fogalmakat!
Környezeti zaj:
  
pl. opto-akusztikai zavaróhatások, rosszul látják vagy hallják egymást a felek (látó és hallótávolsági határon helyezkednek el).
a dekódolást tehetetlenné tevő vagy nehezítő külső hatások (erős fény vagy hanghatások).
hibás az üzenet grammatika megformálása, s ebből adódik a zavar.

iDevice kérdés ikon Feleletválasztós teszt
Párosítsa a következő fogalmakat!
Szemantikai zaj:
  
pl. opto-akusztikai zavaróhatások, rosszul látják vagy hallják egymást a felek (látó és hallótávolsági határon helyezkednek el).
a dekódolást tehetetlenné tevő vagy nehezítő külső hatások (erős fény vagy hanghatások).
hibás az üzenet grammatika megformálása, s ebből adódik a zavar.