3.3. A propaganda kialakulása
A propaganda63 átfogó, inkább elvi, ideológiai jellegű fogalom, közvetett befolyásolást jelent. Mozgósító, felvilágosító tevékenység, amely eszmék gondolatok, tények és ismeretek közlésével a legszélesebb körben híveket toboroz, valamely kitűzött cél érdekében meghatározott magatartásra ösztönöz.
Az ókor után az újkorban is jelen van a klasszikus retorika. (A katolikus egyház a reformáció következtében fokozta a tevékenységét a hitviták területén.) Az egyház és a tömegek közötti kommunikáció szinte kizárólagos eszköze az élőszó volt (prédikáció, gyóntatás). Később az egyetemek megalakulásával a szónoklattan a tudományok egyik szerves részévé vált. Az egyházi propagandát az ókori retorikával összehasonlítva megállapítható, hogy ebben inkább gyakorlatról, mint elméletről volt szó.
A propaganda mint fogalom később átterjedt a vallás területéről a politikára. (Hitleri Németország, szocialista felfogás szerint a hidegháború propagandája.)
A propaganda - kutatási módszerei fejlődése révén - a kommunikációelmélet számára elsőrendűen fontos volt. A tömegkommunikációs kutatások a magatartás (viselkedés) befolyásoló hatását Carl Hovland és munkatársai vizsgálták (l. később).
63: Aronson szerint a propaganda kifejezés első dokumentált felbukkanásának éve 1622. Ebben az esztendőben XV. Gergely pápa kibocsátotta a Sacra Conregatio de Propaganda Fide-t, amelynek nyomán a propaganda kifejezése a pápai hatalom tűzzel-vassal való megszilárdításával, a jezsuiták által irányított inkvizíciónak az eretnekek elleni kegyetlenkedésével fonódott össze. (l. Domokos L. i. m. 79. )