3.5. A kommunikációelmélet fejlődésére ható egyéb irányzatok
Az érzelmek és indulatok kifejezését kutató irányzatok
Ez az irányzat azon az emberi megfigyelésen alapul, hogy az emberek arckifejezése és testtartása tükrözi az érzelmi állapotot, és ezt a többi ember észreveszi.
Darwin megfigyelte, majd összehasonlította a magasabb rendű emlős állatok érzelem-kifejeződésének megfelelőit, így az evolúció egyik bizonyítékát látta abban, hogy a külvilághoz való érzelmi viszonyulás néhány alapvető sémája már állatoknál is megtalálható, majd mind fejlettebb formákat öltve végül az emberben jelenik meg. Ismeretesek ezenkívül a Rudolf-féle képek amelyeken a festőművész akaratlagosan felidézett érzelmi állapotát festette meg. Ezeket a képeket aztán az érzelmek felismerésének vizsgálatára használták.
Ez utóbbi irányzatnak az volt a hiányossága, hogy az érzelmi kifejeződés vizsgálatához csupán rajzot vagy fényképet mutattak, és nem eleven kísérleti személyt. Vitathatatlan előnyük viszont az volt, hogy megállapították azt a tényt, hogy az emberek nagy része eléggé pontosan képes megfigyelni és felismerni mások érzelmi állapotát.
Az állati kommunikáció kutatásának eredményeiből azt a következtetést vonták le, hogy az állat globális magatartásformáinak van kommunikatív értéke. Fontos megállapítása volt Harlownak, hogy a magasabb rendű fajokban a felnőtt viselkedés ugyanúgy alakul ki, mint az emberben. (Darwin után számos kutató foglalkozott még ez irányú kutatásokkal l. később: Karl von Frisch, Niko Tinbergen, Julyen Huxley, D. Attenborugh.
A pszichológiai értelmezések korszakai
Az introspektív irányzat megalapítója W. Wundt volt. A 20. század fordulóján kezdték vizsgálni az európai pszichológusok a különböző nyelvek szemléletében kifejeződő pszichológiai sajátosságokat, valamint a beszéd jellegzetessége és beszélő személyisége közötti összefüggéseket. Behatóan foglalkoznak a nyelv és a beszéd lélektanával, de a társas vonatkozásokat elhagyják.
A jel és gesztusbeszédek megfigyelése, leírása ugyancsak W. Wundt nevéhez köthető. Ő tesz először említést a különböző népek gesztusairól (pl. a nápolyiak jelbeszédéről, hegyi emberek és kikötői munkások mozdulatainak jelentéséről.). A gesztusok és a jelek univerzális jelentősége azonban ez idő tájt még nem vált világossá.
A pszichoanalitikus irányzat - mintegy hátat fordított a szemtől-szembe kommunikációnak - azáltal, hogy a beteg nem látja a terapeutát, és így csak beszéd útján érintkezett a beteg az orvosával.
Az irányzat kétségtelen felfedezései közé tartozik a tudattalan problémaköre, a szabad asszociáció mint az egyénen belüli információáramlás, az empátia, azaz a beleélés a mások helyzetét megérteni kívánó magatartás, az identifikáció, azaz egy érettebb és egy fejlődésben levő személyiségek közötti sajátos kommunikációs sorozat fogalmának definiálása.
A Sullivan-féle interperszonális elmélet szerint a viselkedés elsődlegesen szociális-kulturális meghatározottságú: klinikai tapasztalatokra támaszkodva megállapította, hogy a személyiség más személyiségekkel való bonyolult kapcsolatokon (főleg a szülőkkel való kapcsolatokon) át fejlődik, esetleg torzul. A kommunikációelmélet Sullivantól vette át az interperszonális kapcsolatok folyamatának a kommunikáció szakkifejezéseivel való leírását. Az érzelmeket kifejező mozgásokban nem intrapszichés állapotot, hanem interperszonális kapcsolatot talált.
A dinamikus személyiségelméletek és a szociálpszichológia fejlődésének egyik állomása volt a különböző nézetek és vélemények relatív stabil, a személyiségre jellemző képzettartalmak, másképp az attitűd fogalmának a megnevezése.