9.3.5. Gazdaság az információs társadalom
Amikor az információs társadalom gazdasági dimenzióit
elemezzük, fel kell tennünk a kérdést: vajon az információs korszak gazdasága a
kapitalizmus korábbi formáitól markánsan különbözik-e? A hálózati társadalom
gazdasága posztindusztriális és egyúttal posztkapitalista? Erre a kérdésre a
válaszok két pólus körül csoportosíthatók. Vannak, akik úgy vélekednek, hogy a
kapitalizmus alapelemei, működésmódja, jellemzői mit sem változtak. Szerintük
az információs és kommunikációs technológia szerepe mindössze annyi, hogy a
folyamatokat gyorsabbá és összehangoltabbá tegye. A másik érvelés szerint
alapvető változásokról van szó (ebbe a csoportba tartoznak Bell és Masuda
korábban ismertetett elképzelései), és bár a kapitalizmus néhány alapeleme
változatlan, olyan új vonások jelennek meg, amelyek indokolttá teszik egy, a
korábbitól jelentősen különböző gazdasági formáció feltételezését. Figyelemre
méltó Manuel Castells felfogása erről a kérdésről.98 Ő a
gazdasági formációk leírására két karakterisztikus jellemzőt vezet be: a
termelési mód és a fejlődési mód fogalmát. A termelési mód azokat a szerkezeti
jellemzőket jelenti, amelyek meghatározzák a termelés és az elosztás jellegét -
a tulajdon- és hatalmi viszonyokon keresztül.
A fejlődési mód a termelést meghatározó - szélesebb értelemben vett - technológiát
jelenti. E modell alapján a korai kapitalizmusra a mezőgazdasági fejlődési mód
volt jellemző, ahol a termelés determinánsai a munka- és a természeti erőforrások
(elsősorban a föld). Az ipari (indusztriális) fejlődési mód a termelékenységet
elsősorban újabb energiaforrások igénybevételével, illetve ezeket hatékonyabban
felhasználó technológiák kifejlesztésével növelte. Az információs társadalomban
a fejlődés új, információs módja mutatkozik, ahol a termelékenység forrása a
tudás létrehozásának technológiáiban, az információfeldolgozás új formáiban és
a szimbolikus kommunikációban rejlik. Castells a kapitalizmusnak ezt az új
technikai-gazdasági rendszerét informacionalizmusnak vagy információs
kapitalizmusnak nevezi. Szerinte az informacionalizmus a kapitalizmusnak az új,
elektronikus információs és kommunikációs technológia hatására történő
megújítását és kiterjesztését jelenti, mint ahogy az iparosítás az
indusztrialista fejlődési mód kialakulásával járt. Technológiai paradigmaváltás
játszódik le, amelynek eredményeképpen a fajunkra egyedülállóan jellemző
szimbólumfeldolgozó képességet közvetlen termelőerőként használhatjuk fel.
További lényeges
kérdés az információs társadalom gazdaságára vonatkozóan az, hogy a termelés és
szolgáltatás megszervezése, a termelőegységek működésmódja eltér-e attól, ami a
hagyományos, indusztriális kapitalizmusban kialakult? Az ipari kapitalizmus
vállalati alapmodellje az ún. „fordizmus" volt. Ez a modell a tömegtermelés
megszervezésének optimális feltételrendszerét foglalja magában. Középponti
szimbóluma a futószalag, alapmódszere a tudományos menedzsment („taylorizmus"),
amely a munkafolyamatok részekre bontását, elemzését és optimalizálását foglalta
magában. Hierarchikus struktúra, és az egyes munkafolyamatok minden részletre
kiterjedő megszervezettsége, átláthatóság és ellenőrizhetőség jellemzi az ilyen
módon felépülő vállalatot.
A fordizmus igen hatékony termelési struktúra, de rugalmassága korlátozott, és
az egyes szinteken a jellemző aktivitás inkább a feladatvégrehajtás és nem az
önálló problémamegoldás. A 70-es években bekövetkezett változások a
vállalatszervezés új formáit indukálták, amelyeket először „posztfordizmus"-nak
illetve „toyotizmus"-nak neveztek. Az utóbbi elnevezés jelzi az átalakulás
modell-mintáját: a japán autóipar új munkaszervezési eljárásait, amelyek a
költségek csökkentésével és a termelékenység növelésével piaci versenyelőnyt
eredményeztek. Az új vállalatforma karakterisztikus jegyei: a források
optimális kihasználása, a termelés és szállítás zökkenőmentes megszervezése,
decentralizáció, csoportmunka, autonómia, kezdeményezés stb.
A 21. század elején a legfontosabb szelekciós versenytényező az azonnali válaszkészség lehető legoptimálisabb szintjének elérése egy gyorsan és állandóan változó gazdasági-társadalmi környezetben. Erre azok a szerveződések képesek, amelyek autonóm, önprogramozásra és önirányításra képes egységekből épülnek fel. Az a szerveződési mód, amely ezt lehetővé teszi, a hálózat. Az információs kapitalizmus korszerű termelőegysége ma a hálózati vállalat. A hálózati vállalat elsősorban nem vertikális kontrollal működik: a függőleges mozgásoknál fontosabbak az oldalirányúak, különböző egységei közvetlenül kommunikálnak és kooperálnak egymással. A vállalat nem csak befelé hálózatos: külső kapcsolatrendszere is hálózati jellegű, potenciálisan egy globális piacra terjednek ki beszerzési és értékesítési csatornái. Kapcsolatrendszere állandóan változik a mindenkori feladatoknak, célkitűzéseknek, projekteknek megfelelően, dinamikus hálózati geometriája változatos mintázatú.
Az információs kapitalizmus termelőszervezeteire jellemző változások nem az új infokommunikációs technológia hatására mentek végbe, de - miután elkezdődtek - ez a technológia az átalakulást nagymértékben felgyorsította, illetve a vállalatok számára új válaszlehetőségeket nyitott. Az informacionalizmus domináns gazdasági rendszere az egész bolygóra kiterjedően vállalatokon belüli és vállalatközi hálózatok, feladatközpontú stratégiai szövetségek komplex rendszereként, valós időben, egységes egészként működik.
A szellemi termékek előállításának területén az utóbbi időben megjelent a vállalati, piaci orientációjú munkavégzéstől eltérő munkaszervezés is. Ez a tevékenység - amely egyenrangúak önkéntes és közvetlen ellenszolgáltatás nélküli együttműködésén alapul - elsősorban az ún. „szellemi közjavak" létrehozásában játszik fontos szerepet.99 Ide sorolható a nyílt forráskódú szoftverek és a tartalomszolgáltatás több formája, például a kollektív online enciklopédia fejlesztése (Wikipédia) és a blogkészítés. Ez a teljesen új modell azáltal vált lehetővé, hogy a gazdaságnak az indusztriális kapitalizmusra jellemző információs szektora átalakulóban van hálózati információs gazdasággá. A mindenütt jelenlévő és bárhonnan elérhető hálózat az önkéntes szellemi munkavégzés korábban nem lehetséges formáit hozta létre. Úgy tűnik, hogy bizonyos esetekben ez a kibontakozóban lévő munkaforma a kreatív erőforrások eredményesebb és hatékonyabb felhasználását teszi lehetővé, mint a piaci alapon szerveződő vállalati munkavégzés.100
98: Castells, M.: A hálózati társadalom kialakulása. Gondolat - Infonia, Budapest, 2005. 48-53.
99: Egyik szokásos megnevezése: commons-based peer production networks (közjavakra épülő internetes kooperációs hálózatok).
100: A téma egyre bővülő irodalmának 2006-ban egyik legismertebb forrását a Yale egyetem jogászprofesszora, Jochai Benkler írásai jelentik. Pl.: The Wealth of Networks: How Social Production Transforms Markets and Freedom, Yale University Press, 2006.