9.3.1. Közelítésmódok az információs társadalomhoz
Az információs társadalom inkább jövőkép, társadalmi eszmény, mintsem határozott körvonalú technikai-társadalmi alakulat vagy koherensen illeszkedő elemekből felépített jövőelképzelés. Az új társadalmi formációra vonatkozó elképzelések és elvárások jelentős részének közös eleme a késő kapitalizmus infokommunikációs technikáját a jövőbe kiterjesztő utópia. A merőben új társadalmi minőség felmutatásához eddig sosem volt lényegi jellemzőket kellene azonosítani a mai társadalom működésmódjában. Ha az új minőséget mérhető mennyiségi változásokból akarjuk kibontani, akkor érvelésünk gyenge pontja az a feltevés, hogy egy társadalmi-gazdasági paraméter kvantitatív növekedése egy ponton túllépve garantáltan új társadalmi minőséget is jelent.
A definíciós és mérési nehézségek ellenére számos kísérlet történt az információs társadalomnak nevezett új társadalmi formáció leírására. Az elemzési szempontok és a jellemzőnek vélt információstársadalom-ismérvek szerzőnként eltérőek, bár az egyes teóriák elemei között sok átfedés is található. Z. Karvalics László az új társadalom elemzésének szemléleti kiindulópontjait és diskurzusait olyan „tengelyek" mentén rendezi el, amelyek a tárgy megközelítésének eltérő metszeteit és módszertanait jelentik.93 Frank Webster az információs társadalom mibenlétének meghatározására tett kísérleteket öt fókuszpont köré csoportosítja, melyek egyúttal eltérő leíró fogalmi keretrendszert is jelentenek. Eszerint az információs társadalom kutatóinak elemzései általában a technika és a technológia területén, a gazdaságban, a foglalkoztatás szerkezetében, az idő és a tér érzékelésében, illetve a kultúra területén bekövetkezett vagy folyamatban lévő változások vizsgálatára irányulnak. Manuel Castells monumentális trilógiája a politikai-gazdasági hatalom természetét, a termelés megváltozott formáit, az emberi tapasztalás és életvilág új horizontjait, az információs technika forradalmát, valamint a kultúra és a kommunikáció változó világát teszi szociológiai elemzése tárgyává.
93: A „dramaturgiai tengely" az elemzések idődimenzióját és „epikus" keretét alkotja. Itt három alapirányultságot különböztet meg: történeti beágyazású, a jelen állapot megragadására törekvő, illetve jövőképeket felvázoló munkák. A „rendszermérettengely" a vizsgált társadalmi-közösségi alakzat nagyságára vonatkozik, és a planetáris - esetleg kozmikus - megközelítéstől a személyiség szintjéig terjedhet. Az „axiológiai tengely" a szerzőket és műveiket értékválasztás és a változásokkal szembeni irányultság alapján csoportosítja (technofil, technofób, utópista, realista stb.). A „technológiai tengely" a művekben megnyilvánuló technooptimizmus, illetve technológiai determinizmus különböző formáit veszi számba aszerint, hogy a szerzők mit tartanak éppen aktuális domináns társadalomformáló és fejlettséget jelző, változásindikátor technológiának. In: Z. Karvalics László: Az információs társadalom keresése, Infonia - Aula, 2002. 34.