Internetes tanulásirányítás, virtuális tanulócsoportok
A didaktikai tervezésnek az ábrán látható, a „teljes vertikumra” kiterjedő formája csak az egyik módja a tanulást segítő e-learning alkalmazások fejlesztésének. Az elektronikus információs és kommunikációs eszközrendszer segítségével olyan tanulásirányítás is megvalósítható, ahol a tananyag a hagyományos, nyomtatott tankönyv, és a tanulás irányítása, ütemezése, segítése történik valamilyen webalapú tanulásmenedzsment rendszerrel. Ennek a legkötöttebb formája a hétről hétre történő tanulásvezetés beküldendő feladatokkal, moderált fórumokon történő rendszeres, kötelező véleménynyilvánításokkal, tanulást irányító utasításokkal és tanulást segítő tanácsokkal Míg az előzőekben leírt esetben a tanuló főleg a tananyaggal van folyamatos interaktív kapcsolatban, addig ez utóbbiban a tanulást irányító, segítő tanárral, tutorral. Célszerű ilyenkor tanuló közösség (learning community) 3 létrehozására törekedni. A “tanuló közösség” fogalom olyan tanulócsoport-aktivitásra utal, ahol a hagyományos információátadásról illetve -befogadásról áttevődik a hangsúly a horizontális kommunikációra, tudásmegosztásra, együttműködésre és közös tudáskonstrukcióra. Ez a tanár részéről nagyon komoly előkészületeket igényel, és a fórumok irányítása, a teljesítmények értékelése is sok időt vesz igénybe.
3 In: Dede, C. (2001). Creating Research Centers to Enhance the Effective Use of Learning Technologi es. (Testimony to the Research.Subcommittee, Science Committee, U.S. House of Representatives, May 10th, 2001). http://www.house.gov/science/research/reshearings.htm
3 In: Dede, C. (2001). Creating Research Centers to Enhance the Effective Use of Learning Technologi es. (Testimony to the Research.Subcommittee, Science Committee, U.S. House of Representatives, May 10th, 2001). http://www.house.gov/science/research/reshearings.htm