E-learning tananyagok fejlesztése - a didaktikai tervezés alapelemei

E-learning tananyag tartalomelemeinek meghatározása

Miután az e-learning alapfogalmait áttekintettük, és az egyes fogalomkörök elemeit röviden bemutattuk, elérkeztünk a kritikus fázishoz, ahol eldől, sikerül e jó minőségű e-learning tananyagot, hatékony e-learning tanulási programot és jól működő e-learning tanulási környezetet kialakítani. Ez nem kis részben a didaktikai tervezésen múlik, amely a tananyag, tanulási program, tanulási környezet optimális hatásegyüttesének kialakítása, a korábban taglalt médiaelemek felhasználásával.

E-learning tananyag készítése során a belső tudásrendszernek a kívánt tartalmak közvetítését szolgáló externalizálása (kivetítése) nem kizárólag lineáris szövegstruktúrába foglalt információk segítségével, hanem hálózatosan összekapcsolt, többféleképpen kódolt és különböző szempontok alapján tagolt tananyagelem-rendszeren keresztül történik. E-learning tananyag készítésekor nem elegendő, ha a tananyagszerző leírja, mit kell egy tanárnak tanítani, illetve a tanulónak megtanulni. Az sem elegendő, hogy a hagyományos tananyaghoz - azt mintegy kiegészítve-, dekoráció-szerűen, ad-hoc módon illesztünk audio-vizuális betéteket és interaktív elemeket. 1 Az interaktív kommunikációs betéteknek, az auditív és vizuális elemeknek a tananyag szerves, esszenciális összetevőiként kell megjelenniük. Használatuk pedagógiai szempontból csak ebben az esetben indokolt.

1 Ha már kész tankönyvből indulunk ki, az új interaktív, audio-vizuális elemeknek - ha alkalmazásuk indokolt -  transzformatív módon kell hatniuk: a tananyagot szövegezésében, szerkezetében-tagolásában egyaránt átalakítják.