E-learning tananyagok fejlesztése - a rendszerszemlélet szükségessége

A rendszerszemlélet szükségessége és indokoltsága

Miután az e-learning alapfogalmait áttekintettük, és az egyes fogalomkörök elemeit röviden bemutattuk, elérkeztünk a kritikus fázishoz, ahol eldől, sikerül e jó minőségű e-learning tananyagot, hatékony e-learning tanulási programot és jól működő e-learning tanulási környezetet kialakítani.
Ennek egyik kulcs eleme a rendszerszemlélet érvényesítése.

Az e-learning elemeiből építkezés sikerének egyik kulcseleme a rendszerszemlélet, a tanítás és a tanulás összetett rendszerének egészére történő figyelem fókuszálás. Már a didaktikai tervezés is ilyen gondolkodást igényel, hiszen az adekvát médiaválasztás, a multimediális elemek integrációja, a tanulást segítő információk rendszerbe illesztése - mindezek a részek és az egész együtt elgondolását igénylik. Erre utal a didaktikai tervezés egyik klasszikus tankönyvének a címe is: The systematic design of instruction. 7 Az e-learning tananyag, program azonban nem csupán önmagában tekintendő rendszerként, hanem maga is egy nagyobb rendszer, a tanulási környezet egészének részét képezi. Rendszerszemlélettel gondolkodva az e-learning a szélesebb értelemben vett tanulási környezet, a tanulás teljes adott hatásrendszerében helyezkedik el. A rendszerszemlélet nem más, mint az e-learning program illesztése a tanulási illetve a munkakörnyezet egészéhez, elhelyezése a tanulás szervezeti és szociális hálójában.

7 Dick, W.- Carey, L.- Carey, J. O.: The Systematic Design of Instruction. Addison-Wesley Educational Publishers, 2001.

SDT - Könczöl Tamás előadása