vissza a témakörhöz feladat

Hegedűs Géza: Egy jól nevelt fiatalember felkészül

A Markó utcai főgimnázium

Amikor első gimnáziumba léptem, a híres iskolát még nem Ber-zsenyi Dániel Gimnáziumnak hívták. A középiskolák névadása Klebelsberg Kunó iskolapolitikájának egyik újítása volt. Negyedik gimnazista voltam, amikor Berzsenyiről nevezték el tanintézetünket, ekkor lépett a régi, piros kecskeszakállas Jacoby Károly igazgató úr halála után az iskola élére őméltósága Krompaszky Miksa címzetes tankerületi főigazgató, aki az amúgy is régóta jó hírű főgimnáziumot átalakította azzá a "humanisztikus gimnáziummá" (mert a főgimnázi-um kifejezés is megszűnt, a latinos-görögös, erőteljesen irodalmi-történelmi hangsúlyú középiskolákat néhány évig így, humanisztikus gimnáziumoknak nevezték.) Krompaszky idővel az iskolát átszervezte reálgimnáziummá, ahol elmaradt a kötelező görögoktatás, helyére lépett az eddig is tanított német mellett az olasz, hangsúlyozva rokonszenvünket Mussolini Olaszországa iránt. Krompaszky kitűnő érzékkel tudott alkalmazkodni a kor napi politikai időszerűségeihez. Amikor most, több mint fél évszázaddal azután, hogy befejeztem, megpróbálom jellemezni ezt az iskolát, azt hiszem, az ő nem közönségesen vonzóriasztó alakjával kell kezdenem.

Mert jellemeznem kell azt az alma matert, amely nyolc évig nevelt-formált-szeretett-irányított, és amelynek hatása múlhatatlan. Ma is berzsenyistának tudom magamat, mint úgyszólván valamennyi isko-latársam, aki még él. Ez a nyolcosztályos középiskola sokkal erőteljesebben nyomta rá a maga szellemi bélyegét a tanítványaira, mint a mai négyosztályos középiskolák. Nevelési felfogások/nevelési elvekKét egykori berzsenyista vagy két hajdani piarista diák vagy akár két valamikori "fasori", még ha különböző évfolyamon végeztek is, fél évszázaddal később hamarabb felismeri egymást hétköznapi kifejezésmódjuk stílusán, mint az utóbbi évtizedekben egyazon iskolából kinőttek. Azok a hajdani jó gimnáziumok életre szóló életstílust adtak.*

 

1 2 3 4