A legújabb kutatások kiderítették, hogy
amikor beülünk az iskolapadba, korántsem passzív befogadók vagyunk. Hat
évesen sem vagyunk teljesen tudatlanok, van már valamilyen képünk a világról,
és az iskola tanítása ezen előzetes tudáson átszűrődve, mint valami prizmán
megtörve és szétszóródva jut el hozzánk. Ha az, amit tanítanak, nem illeszkedik
valamennyire előzetes tudásunkhoz, hajlamosak vagyunk elutasítani, eltávolítani
azt; jó esély van rá, hogy számtalan kiváló felelet és jeles vizsga ellenére
sem válik sajátunkká. Ugyanez a jelenség játszódik le a tanárképzésben
is. Hiába tanítanak minket szépre-jóra, ha nincs összhangban azzal, amit
az emberről, az iskoláról és a nevelésről gondolunk, mindez nem fog befolyásolni
minket - mondhatni, hiába járunk iskolába. Ezért érdemes felszínre hozni
tudatunk mélyéről az ott lapuló nevelési elveket, az emberről, a fejlődésről,
az iskoláról vallott "hiteket". Gondolkodva, beszélgetve, vitázva
tudatosíthatjuk, átélhetjük, formálhatjuk saját értékrendünket, megfogalmazhatjuk
nevelési elveinket, hogy azok ne bizonytalanul és következetlenül, hanem
átgondolt meggyőződéssé nemesülve irányíthassák döntéseinket.
|