Mindebben döntő szerepe a szülői háznak,
a családnak van, de nem elhanyagolható az iskolában átélt élmények hatása
sem. Tanárként fontos tehát végiggondolnunk, milyen értékeket képviselünk,
és mit szeretnénk átadni a diákoknak. Érdemes tudatosítani mindezt, mert
vallott és hangoztatott elveink, értékeink - amelyeket hitünk szerint
átadni szeretnénk - meglepő módon nem mindig esnek egybe azzal, amit cselekszünk,
azaz ami a tényleges "tanítást" jelenti.
Mint láttuk, a hatalmat elsősorban a tanárok világnézete, politikai meggyőződése
érdekli, de az iskolai életet, a mindennapokat alapvetően nem ez határozza
meg. Sokkal fontosabb, mit gondolnak/gondolunk az iskoláról, a tanítás,
a tananyag fontosságáról, a gyerekekről, a fejlődésről, mindebben a magunk
szerepéről - és általában az emberről. Ezek a - gyakran a tudatunk mélyén
rejtőző, végiggondolatlan, reflektálatlan - hitek, elvek, értékek határozzák
meg, hogy egy adott helyzetben mit teszünk, és ezzel mire tanítjuk a ránk
bízott gyerekeket, fiatalokat.
Manapság egyre divatosabb tanári magatartás - a pluralizmus, azaz a párhuzamosan
létező, eltérő értékrendek, és a tolerancia, az ezek iránt tanúsított
türelem jegyében - a "nevelés" elhárítása. "Én csak megtanítom
nekik a fizikát, és semmi több." Valójában ez önáltatás, hiszen ez
a magatartás is tükröz egy határozott nézetrendszert (mondjuk: "a
tananyag sokkal fontosabb, mint ti vagytok; nem érdekel, mit éreztek,
mit gondoltok"), amely akaratunktól függetlenül is kifejti a hatását.
Ezért fontos, hogy - a tanári pályára készülve, de később is, hivatásunk
gyakorlása közben, újra és újra - saját elveinkről, nézeteinkről, értékeinkről
gondolkodjunk, hogy tudatunk fényébe emeljük és minél teljesebb egységbe
foglaljuk ezeket.
|