Az értékrend évezredek óta ismert, de tudományosan
kevéssé feltárt pszichikus struktúra. Alapvető szerepe van cselekedeteink
irányításában, döntéseinkben; iránytűként működik a világ dolgaihoz való
viszonyainkban, befolyásolja társas kapcsolatainkat.
Hogyan épül fel/ki értékrendünk? Hasonlóan, mint minden más emberi képesség,
tulajdonság, pszichés rendszer. Az alapok, a lehetőségek bizonyára genetikusan
adottak, a többit a tapasztalataink határozzák meg: mindaz, amit látunk-hallunk
a környezetünkben élő meghatározó szerepű felnőttektől. Az értékek elsajátításának
folyamatában nem az számít elsősorban, amit mondanak, hanem amit tesznek.
Csecsemőkorunktól fogva figyeljük a többieket, és a viselkedésük mögött
folyamatosan – bár egyáltalán nem tudatosan – szabályokat, törvényszerűségeket
keresünk; mögöttes jelentést tulajdonítunk ezeknek, amit aztán más, új
helyzetekben is alkalmazhatunk. Miközben tehát érzelmileg azonosulunk
a fontos személyekkel, magunkévá tesszük ezeket a kimondatlan elveket,
szabályokat – átvesszük az ő értékrendjüket. Természetesen ez a fajta
tanulás annál eredményesebb, minél egységesebbek, egyértelműbbek a környezetünkből
érkező üzenetek. (A következetlen viselkedésből, az egymásnak ellentmondó
tapasztalatokból ugyanis nem lehet szabályokat megállapítani.) Eközben
nemcsak magukat a szabályokat tanuljuk, hanem azt is – ami talán még a
konkrét normáknál is fontosabb –, hogy léteznek szabályok, hogy ezek fontosak,
mert mindannyiunkat védenek. Ha azonban e tanulási folyamatba valami hiba
csúszik, és a kamaszkorra nem alakul ki valamiféle értékrend, jobb esetben
cinizmusról, rosszabb esetben elvtelenségről és gátlástalanságról, súlyos
szociális defektusról, hiányról: szociopátiáról beszélünk.
|