Honnan származnak nevelési elveink, pedagógiai
értékeink? Elsősorban természetesen a saját iskoláztatásunk élményeiből.
Az a közeg, amelyben hosszabb időt eltöltünk, előbb-utóbb természetessé,
magától értetődővé és így szinte megkérdőjelezhetetlenné válik számunkra.
(Ez az egyik oka annak, hogy az iskola nehezen változik: tanárként sem
könnyű túllépni az iskolában töltött idő beidegződésein.)
Melyek e tapasztalati mező legfontosabb elemei? Először is a tananyaghoz
való viszonyunk. Már az iskolában megtanuljuk, mely tantárgyak fontosak
és melyek lényegtelenek. (Érdekes például egy nemrég született kutatási
eredmény: a matematikát sokan nem szeretik, sokaknak okoz komoly nehézségeket,
de senki nem vitatja, hogy kell matematikát tanulni. A matematikának megkérdőjelezhetetlen
tekintélye van – szemben mondjuk a lassan teljesen súlytalanná váló készségtárgyakkal.
Elfogadjuk e tényt, mint magától értetődőt – vajon biztos, hogy igazunk
van?..) Megtanuljuk, az iskolában miért lehet elismerést és elmarasztalást
kapni – vagyis azt, mit kell valójában tudni, és azt is, mennyire kell
komolyan venni a követelményeket. Ezt a fajta tudást – ez már egyfajta
értékrend! – a tanár módszerei is sugallják, és felnőve, tanárrá válva
hajlamosak vagyunk mindezt továbbörökíteni. Hiába papolunk például a gondolkodtatás
fontosságáról, ha magolást követelünk; beszélhetünk a kreativitás értékéről,
ha idegesek leszünk minden szokatlan kérdéstől – és még sorolhatnánk.
A gyerekek elsősorban tanáraik viselkedéséből tanulják meg, mi a tanár
dolga, hol a diák helye, mennyire fontos ő és a diákközösség, mennyire
fontos az ő fejlődése, az, hogy egyéniség, hogy önmaga legyen. És ez az
a pont, ahol már nem az csak az iskoláról, hanem az életről és az emberről
gondolkodunk.
|