3.4. A kameramozgások

Kameramozgások a figyelem irányítását, a jelentések összekapcsolását szolgáló megoldás anélkül, hogy a felvétel megszakadna. Áltában ezért kell a kameramozgásokat álló képpel kezdenünk, majd elvégezzük a kameramozgást és álló képpel fejezzük be. A kameramozgásnak két fajtája létezik: a kétdimenziós mozgás és a háromdimenziós mozgás.

Kétdimenziós kameramozgások

A svenk vagy pásztázás, panorámázás az a kameramozgás, amikor a kamera valamelyik tengelye körül elfordul. A svenk alkalmazásának több oka lehet: követjük valakinek, valaminek a mozgását, vagy bemutathat egy helyszínt. A svenk rendszerint állóképből indul, állóképbe érkezik, közben olyan sebességgel mozog, hogy a látvány befogadható legyen. Az alábbi egy kitalált példa, Jancsó Miklós: Szegénylegények c. (1965) filmjének egy jelenetét használja fel. Jelentése lehet az, hogy a rabok esznek, egy közülük (Rózsa Sándor) izgatott, valamin töri a fejét.

 


74. ábra: A svenk összeköt két tartalmat

1. videó: Svenk

 

A zoomolás lehetősége azóta létezik, amióta megjelentek a változtatható nyújtótávolságú (varió, gumiobjektív) optikák. Két irány lehet: közelítés, távolítás. Maradjunk ez előző képünknél. Az alábbi a távolításra egy példa. Van egy rab, aki eszik, de valamiben járatja az eszét. A többiek nem sejtenek semmit.

Az indulókép és az érkező kép között szintén tartalmi összefüggés van. Ebben az esetben a részletet helyeztük bele egy nagyobb egységbe, vagyis a rab viselkedésének közege a kivarióval derül ki. Valamint az is a kivarióval válik nyílvánvalóvá, hogy a sok rab közül ő az egyetlen, aki valamin jártatja az eszét. Szereplőnk helyzete tisztázódik: nincs egyedül, nem tud mit tenni. Ez a kameramozgás fordítva is végrehajtható. Ekkor közelítésről beszélünk. A jelentés is módosul kissé. A sok rabok belenyugodtak helyzetükbe, de van egy, aki nem, valamit tenni akar.

 


75. ábra: Példa a távolításra, ill. a közelítésre

 


2. videó: Kivarió



3. videó: Rávarió


Háromdimenziós kameramozgások

A fárt (fahrt) v. kocsizás alkalmazásakor a kamera elmozdul a helyéről (oldalra, előre, hátra). Alkalmazható mozgás lekövetésére (szemben a svenkkel, más a hatása), de agy stabil beállításhoz képest is elmozdulhat a kamera, ezt nevezzük valódi fártnak. Fárt alkalmazásakor megváltozik a képtárgy viszonya a környezethez képest. Ilyenkor a jelentést a fárt követkektében a képbe bekezülö elemek, a tér váltakozó mélysége megváltoztatja. Iványi Marcell: Szél c. (1994) rövidfilmje76 egy 3600-os körfárt. Lényegében a fárttal hoz létre a rendező egy belső montázssort. A folytonosan váltakozó képek sora áll össze végül egy jelentéssé.

 


76. ábra: Kocsizás

 

76: Iványi Mercell: Szél c. rövidfilmje itt tekinthető meg: http://www.youtube.com/watch?v=zqyvwbzb6I4