3.1. A film formanyelvének kialakulása

Ha egy mű létrehozásának feltételrendszerében hasonlóságok vannak, akkor a művek is hasonlóságot fognak mutatni.A film születéskor a filmnek még nem alakult ki a saját formanyelve.

A filmezés kezdetekor a kamerák nem voltak képesek közelképet mutatni, kicsi volt a kamerák mélységélessége, a kezdetleges állványokkal nem voltak végezhetők szép kameramozgások, vagyis egy adott távolságról az álló kamera képe hasonló volt a színházakban látottakhoz. A színházban is a képet adott távolságról látjuk.

Hasonlóságnak mutatható ki a színház és a film idő és térkezelésében. Mind a két művészeti ág alkalmazza az idő- és térsűrítést: mind a két esetben több év, több helyszín belesűríthető héhány órába. Megjegyzendő, hogy ugyanez a helyzet az irodalmi művek (pl.: regény, novella) esetében is.

Hasonló továbbá a tartalmi tagolás is. A színműben és a filmben is az egész kisebb egységekre oszlik: felvonások, helyszínek, jelenetek. Ez szintén jellemző az irodalmi művekre, de részben a zeneművekre is.

A tartalom megismerésének körülményekben is felfedezhetünk hasonlóságokat. A film és a színházi mű is lineárisan ismerhető meg (a zenemű és az irodalmi mű is).

Összegezve: mivel a színházhoz hasonlított a kezdetekben leginkább a film, ezért nem volt nagy különbség a két művészeti terület művei között sem. Talán nem véletlen az sem, hogy az elsők közül az egyik legismertebb filmes, Georges Mélies, is színházi szakember volt korábban. Ő fikciós filmeket készített, szemben a Lumiére testvérekkel (Auguste Lumiére, Louis Lumiére),68 akik eseményeket rögzítettek leginkább. Innen eredeztethető a filmművészet két nagy területe: a fikciós film (kitalált történeten alapuló) és a nem fikciós film (a valóság eseményein alapuló).

 


66. ábra: Lumiére fivérek és Meliés

A filmben rejlő formanyelvi sajátosságok zöme, mint lehetőség, már a filmezés kezdetén felismerhetők, de a kamerák technikai fejlődéséhez köthető az igazi formanyelvi gazdagság. Ezek: a plánok, kicsit később a kameramozgások, és a fotózásból ismert különböző gépállások, komponálási módok, játék a mélységélességgel és ezekhez társult a montázs.

 

 

68: Lumiére fivérek filmjei itt tekinthetők meg: http://www.youtube.com/watch?v=2cUEANKv964