HASZNÁLATI UTASÍTÁS
Hogy a könyvet tanári segítség nélkül is használni lehessen.
1. Mivel a könyvben nem érvényesülhet a fokozatosság elve, a témákat bármilyen - a tanuló felkészültségének, érdeklődésének, szükségleteinek megfelelő - sorrendben fel lehet dolgozni. Lehet válogatni az egyes témákon belül is.
2. Minden téma a képek egy-egy csoportjához kapcsolódva kisebb egységekre bomlik, amelyek a kevesebb idővel, kitartással bíró tanuló által is könnyen feldolgozhatók.
3. Előfordulásuk sorrendjében valamennyi nyelvtani jelenséget - a kezdők kedvéért a legegyszerűbbeket is - feldolgozunk.
4. Mivel egy angol szónak, kifejezésnek több jelentése is lehet, magyar fordításuk mindig csak az adott szövegösszefüggésben érvényes.
5. Ha az ismeretlen nyelvi anyag feldolgozása nem az éppen kiszemelt témán belül történik, a Függelék nyelvtani tárgymutatója és szószedete segítségével könnyen tájékozódhat a tanuló.
6. Nem kell félni tőle!
A szavak kiejtését az IPA /'aI pi: 'eI/ (International Phonetic Alphabet) fonetikai jelek segítségével adjuk meg. A fonetikai jelek hangértékét elsajátíthatjuk a DVD-ről hallható anyanyelvi beszélőktől.
A gyakorlati nyelvtudás érdekében nem kell megtanulni a fonetikai jelek írását, csak olvasni kell tudni őket!
7. A szókincs megjelenítése a szószedetekben:
a) Mivel az egyik fő célunk a szókincsgyarapítás, a szövegek tulajdonneveinek az átlátható eredeti jelentését is feltárjuk. A Gleneagle tulajdonnévből például megtudhatjuk a glen és az eagle főnevek jelentését is. A több szóból álló kifejezéseket is alkotó elemeire bontjuk, és a kifejezés tényleges jelentésén kívül megadjuk összetevőinek gyakori jelentését is. Ebből maradandó lesz az a tanulság, hogy a nyelvi környezet függvénye a jelentés, és mennyire helytelen lehet a szó szerinti fordítás. Nem szó szerinti fordításban például a halál-ból élet lesz: a danger az veszély, a death az halál, a danger of death viszont életveszély. De hogy mi is az a fly tipping, amiért komoly büntetés jár arrafelé, csak ebből a könyvből tudhatja meg.
b) A főnevek általában egyes számú alakjukban jelennek meg. Többes számú alakjuk csak akkor szerepel, ha nem csak egy -s jellel képezhetjük. Például: bus (-es) busz(ok), tomato (-es) paradicsom(ok); family (-ies) család(ok). A ténylegesen rendhagyó főnevek többes számát teljes alakjukban adjuk meg: child (children) gyerek(ek), man (men) férfi(ak) stb.
c) Az angol igék főnévi igenévi alakjukban szerepelnek; magyar jelentésüket azonban jelen idő egyes szám harmadik személyben adjuk meg - a szótárírás hagyományainak megfelelően: to help segít, to smoke dohányzik.
Megadjuk az ige -s vagy -ing, vagy -ed végű alakját is, amennyiben helyesírásuk problémát okozhat: to kiss (-es) csókol, to try (-ies) (meg)próbál, to come (coming) jön, to stop (-pp-) megáll(ít).
Az igék utáni csillag (*) azt jelenti, hogy az ige második és/vagy harmadik szótári akakja rendhagyó. A rendhagyó igék a Függelékben találhatók.
d) A melléknevek helyesírási problémát jelentő közép- és felsőfokát, illetve körülírt fokozását is megadjuk zárójelben: big (bigger, biggest) nagy, happy (happier, happiest) boldog, beautiful (more/most ~ ) szép.
8. A Kiegészítő anyag szókincsét minden kedves olvasó önálló szótározással dolgozhatja fel.
9. A nyelvtani anyag mindenkor a lecke (UNIT) végén található. A nyelvtani jelenségekre az egyes képek alatt számokkal (Gr1-Gr67) és a következő jelekkel utalunk:
▼ = A kép szövegéhez kapcsolódó nyelvtani anyag ugyanabban az egységben található.
◄ = A kép szövegéhez kapcsolódó nyelvtani anyag valamelyik előző egységben található.
► = A kép szövegéhez kapcsolódó nyelvtani anyag valamelyik későbbi egységben található.
10. Az elektronikus tananyag használatával kapcsolatos néhány fontosabb tudnivaló:
a) Minden lecke elején található egy "keresés" funkció.
![]()
Ebben az esetben a "UNIT 1 - PROHIBITIONS-ban való keresés"-re kattintva megnyíllik egy pdf- állomány, amelyben a jobb felső sarokban található "Keresés" mezőben rákereshetünk az adott leckében előforduló szavakra vagy kifejezésekre.
![]()
b) Az animáció a törzsanyagban előforduló képek gyűjteménye, amelyet balról a harmadik gomb megnyomásával indíthat el (kettős nyíl jobbra). Ha az előző képet szeretné megtekinteni, akkor nyomja meg az első gombot (kettős nyíl balra). A jobb oldal középső gombjával a képeket jobbra-balra futtatni és egyenként kiválasztani lehet.
![]()
c) A leckék törzsanyagában, az egyes képek alatt elhelyezkedő (Gr1-Gr67) hivatkozásra kattintva „átugrunk" az ehhez kapcsolódó nyelvtani (Grammar) részhez. Visszalépés esetén használja a böngészőprogram "Ugrás az előző oldalra" (balra mutató nyíl) gombját vagy visszaléphet a Backspace billentyű megnyomásával!
![]()
d) A hanganyagok lejátszása (Play) balról a 2. gombbal (►), leállítása (Stop) balról a 3. gombbal (■) lehetséges. A hanganyag lejátszása közben lehetőség van arra, hogy azt leállítsuk (Pause) balról a 2. gombbal (▌▌). A lejátszás folytatása (Play) balról a 2. gomb ismételt megnyomásával lehetséges.
![]()