Az e-learning oktatási szerepének különböző értelmezési lehetőségei

Az e-learning a hagyományos oktatás alternatívája

Az e-learning felfogható a hagyományos, jelenléti oktatás alternatívájaként. Ebben az esetben hagyományos tanítás illetve a hagyományos tananyag helyett valamilyen e-learning megoldást választunk. A jelenléti oktatás alternatívája először a klasszikus távoktatás formájában jelent meg, mint az oktatás, a tanítás és a tanulás másképpen is elgondolható és megvalósítható formája. A távoktatás új oktatási paradigma, amely radikális eltávolodást jelentett a korábbi társadalmi formációkban kialakult jelenléti oktatás keretfeltételeitől, és maga után vonta a tanárral, illetve a tanulóval szembeni követelmények módosulását is.   Az e-learning ennek a paradigmának a legújabb megvalósulása.
Az e-learning additív módon kiegészíti a hagyományos oktatást

Az e-learning elgondolható úgy is, hogy additív módon kiegészíti a hagyományos oktatást. A tradicionális oktatás e-learning megoldásokkal történő kiegészítése kétféleképpen történhet:
2.1 Az oktatás valamelyik rendszerszintjén alternatív módon biztosítjuk egy tananyag, kurzus, képzés elektronikus változatát is. Ilyenkor beszélünk „új megoldásokról”, korszerű „e-learning tananyagról”, vagy komplex képzésfejlesztési programon belüli „rész-programról”, stb. Ebben az esetben az oktatás modernizációjának számos tényezője közül az e-learning az egyik lehetséges színező, kínálatbővítő elem.
2.2 Egy tananyagot, kurzust kiegészítünk elektronikus tartalmakkal, illetve hálózati kommunikációs lehetőségekkel (CD-ROM, DVD, weblap, stb).

[CBT]