Az e-learning az oktatási intézmény átalakításának eszköze
Az e-learningnek lehetséges olyan értelmezése is, amely kurzusokon, tantárgyakon, program- és tananyagfejlesztésen túl egy intézmény rendszerszintű átalakulásának legfontosabb transzformatív tényezője. Ebből a szempontból az e-learning összetevőinek második halmaza, a világháló eszközrendszere a meghatározó jelentőségű. Amikor ugyanis egy oktatási intézményben az internet illetve a world wide web implementációjára törekszünk, olyan alrendszer megjelenésére kell számítanunk, amely kihat a rendszer minden elemének működésére. Tágabb értelemben az intézményi funkcióknak az információ-és kommunikációtechnikai eszközök segítségével történő átalakulásáról van szó, amelyek egymással kölcsönhatva az intézményi kultúra megváltozását, a tanítás és a tanulás új formáinak dominanciáját eredményezheti. Az új intézményműködtetési, tanítási és tanulási kultúra azonban a technikai eszközrendszer hatására nem indukálódik automatikusan. Az óhajtott intézményi átalakulást igen komplex iterációs és szinergikus kapcsolatrendszer eredményezheti, és ebben a döntéshozói tudatosságnak, készenlétnek és motivációnak kulcsszerepe van.

[Innovatív iskola]
Leövey Klára Gimnázium
Az e-learning az oktatás rendszer-szintű átalakításának eszköze
Az e-learning az oktatás rendszer-szintű átalakításának programját is jelentheti. Ebben az esetben az oktatás teljesen megújul, az oktatási rendszer szerkezete, működése, céljai és módszerei is megváltoznak. Ez ma Magyarországon talán utópisztikusnak tűnik, azonban több országban már kezd alakot ölteni. Ez a modell nem futurológia, hanem a jelenlegi trendek közeljövőbeli kiterjesztésével adódik, és általánossá válása a fejlett világban közelebb van, mint gondolnánk. Fontosnak tartjuk itt megjegyezni, hogy Európában az e-learning fogalom bevezetése először ebben a kontextusban történt! Az „E-learning akcióprogram” olyan átfogó, transzformatív célokat fogalmazott meg, mint az IKT iskolai implementációjának elősegítése, a digitális írástudás elterjesztése, új tanulási kultúra kialakítása, a tanulási lehetőségekhez való széleskörű hozzáférés biztosítása, gazdag és jó minőségű elektronikus tartalmak stb.
Az e-learning az oktatás rendszer-szintű átalakításának programját is jelentheti. Ebben az esetben az oktatás teljesen megújul, az oktatási rendszer szerkezete, működése, céljai és módszerei is megváltoznak. Ez ma Magyarországon talán utópisztikusnak tűnik, azonban több országban már kezd alakot ölteni. Ez a modell nem futurológia, hanem a jelenlegi trendek közeljövőbeli kiterjesztésével adódik, és általánossá válása a fejlett világban közelebb van, mint gondolnánk. Fontosnak tartjuk itt megjegyezni, hogy Európában az e-learning fogalom bevezetése először ebben a kontextusban történt! Az „E-learning akcióprogram” olyan átfogó, transzformatív célokat fogalmazott meg, mint az IKT iskolai implementációjának elősegítése, a digitális írástudás elterjesztése, új tanulási kultúra kialakítása, a tanulási lehetőségekhez való széleskörű hozzáférés biztosítása, gazdag és jó minőségű elektronikus tartalmak stb.