Mi kell tehát a pontos "navigáláshoz"?
Először is: egy eléggé éles kép a célról. Ez azonban nem elég. Szükség
van arra is, hogy éberen, lankadatlan figyelemmel forduljunk a diákok
felé, mert jól és pontosan kell érzékelnünk, értelmeznünk a felőlük érkező
visszajelzéseket. Mindez azonban nem sokat ér, ha nem tudjuk eldönteni
ezek alapján, hogy ami történt, jó irányba visz-e, hogy sikernek minősül-e.
A célokat tehát át kell tudnunk fordítani - transzformálni - a mindennapi
iskolai történések szintjére, hogy viszonyítási ponttá válhassanak. Ha
mindezt nem végezzük el, akár tudatlanságból, akár lustaságból - nos,
akkor a véletlenek és esetlegességek hullámverésében kell végeznünk a
munkánkat.
Az, ahogyan valaki megvalósítja a pedagógus-szerepet, tanúskodik értékrendjéről,
nevelési elveinek valódiságáról és összhangjáról, szakmai és emberi kvalitásairól.
|