Mi kell tehát a pontos "navigáláshoz"? Először is: egy eléggé éles kép a célról. Ez azonban nem elég. Szükség van arra is, hogy éberen, lankadatlan figyelemmel forduljunk a diákok felé, mert jól és pontosan kell érzékelnünk, értelmeznünk a felőlük érkező visszajelzéseket. Mindez azonban nem sokat ér, ha nem tudjuk eldönteni ezek alapján, hogy ami történt, jó irányba visz-e, hogy sikernek minősül-e. A célokat tehát át kell tudnunk fordítani - transzformálni - a mindennapi iskolai történések szintjére, hogy viszonyítási ponttá válhassanak. Ha mindezt nem végezzük el, akár tudatlanságból, akár lustaságból - nos, akkor a véletlenek és esetlegességek hullámverésében kell végeznünk a munkánkat.

Az, ahogyan valaki megvalósítja a pedagógus-szerepet, tanúskodik értékrendjéről, nevelési elveinek valódiságáról és összhangjáról, szakmai és emberi kvalitásairól.


1 2 3