Életünk során sokféle pozíciót töltünk
be az emberi társadalomban. Lehetünk gyerekek, házastársak, szülők, barátok;
kollégák, főnökök és beosztottak, villanyszerelők, politikusok vagy tanárok
– és sorolhatnánk. Mivel aligha mi vagyunk az elsők, akik e pozíciókat
betöltjük, nyilvánvaló, hogy a körülöttünk lévő emberekben már él egy
kép arról, hogyan kell ezeket a pozíciókat "jól" betölteni.
Ezeket a sokrétű, kimondatlan, általában nehezen megfogalmazható elvárásokat
nevezzük a társadalomtudományokban szerepnek. Érdekes, hogy ezeket az
elvárásokat a körülöttünk élők akkor is közvetítik felénk viselkedésükkel,
gesztusaikkal, ha nem fogalmazzák meg nyíltan.
Amikor elfoglalunk egy új pozíciót, nem vagyunk könnyű helyzetben. Fel
kell ismernünk a környezet kimondott és kimondatlan, szakmai és emberi
elvárásait, és valamilyen "álláspontot" kialakítanunk ezekkel
kapcsolatosan. Mindezt összhangba kell hoznunk a saját, a szerepünkre
vonatkozó konkrét elképzeléseinkkel, de általános elveinkkel, értékrendünkkel,
meggyőződésünkkel is. Ha "szembe megyünk" a hagyománnyal, az
elvárásokkal, akkor elveszítjük a környezet támogatását, sőt, konfliktusokra,
elutasításra számíthatunk. Saját étékeink háttérbe szorítása viszont előbb-utóbb
belső válságot idézhet elő. Minél tudatosabban végezzük az összehangolás
sokszor gyötrelmes pszichés-mentális munkáját, annál nagyobb esélyünk
van rá, hogy megtaláljuk a számunkra kielégítő megoldást.
Mindeközben persze a pozícióval járó feladatokat is el kell végeznünk,
bár általában még gyakorlatlanok, járatlanok vagyunk. Különösen nehéz
dolgunk van/volt/lesz kezdő tanárként, hiszen tapasztalatainkat a katedra
másik oldalán gyűjtöttük. (Ráadásul itt nincs semmiféle tanulóidő, a dolog
már az első órán "élesben" megy – azonnal kell, kellene mindent
tudni.) Ténykedésünk hol tervek megvalósítása, hol próbálkozások sorozata,
amelyeket aztán a siker erősít meg és fejleszt tovább.
|