Ne feledjük azonban, hogy a siker a tanári pályán nem abszolút, mindenki számára egyértelmű dolog. Ellenkezőleg! A sikernek csak valamilyen célhoz viszonyítva van értelme. A tanári/pedagógusi célokat viszont a törvények, a dokumentumok, de maguk az iskolák vagy akár az igazgatók is csak körvonalaiban, bizonytalanul határozzák meg. A célok kitűzése - az, hogy mi a fontos és mi nem, hogy egyáltalán mit szeretnénk elérni, mi felé törekszünk a munkánk során - igazából nevelési elveink, tanári szerepmegvalósításunk fundamentumát képezi. Ha figyeljük a tanárokat - néhaiakat és jelenlegieket, valódiakat és kitaláltakat -, láthatjuk, milyen különböző célokat tűznek, tűzhetnek ki maguk elé. (Vajon jó ez, vagy rossz?)

Vannak, akik szerint a célok tételezése erőszak a gyermeken. Ez az álláspont valójában a cél fogalmának félreértésén alapszik. A cél - ebben az értelemben - nem több, mint a szándékaink iránya, különbségtétel fontos és kevésbé fontos, kedvező és kedvezőtlen között. Meggyőződésünk szerint az is határozott célkitűzés, ha egy gyermeket vagy ifjút a saját lehetőségeihez képest szeretnénk fejleszteni, eljuttatni a lehető legtovább.

Ha nem vagyunk tisztában a céljainkkal, az olyan, mintha sűrű ködben próbálnánk eltalálni egy folyamatosan mozgó célpontot. A célról való többé-kevésbé pontos elképzelések nélkül nincs esélyünk arra, hogy eredményeket érjünk el. De a cél kitűzése még csak az első lépés, mert bármilyen célt elérni a tanításban, nevelésben nem egyszerű dolog. Ahány pedagógus, annyiféle módon igyekszik megvalósítani a maga sajátos elképzeléseit, eljuttatni neveltjeit a maga által helyesnek vélt célhoz. Természetesen a módszerek nem függetlenek a céltól. Egy adott módszerrel nem valósítható meg tetszőleges cél - a célokat és módszereket is összhangba kell hoznunk. Természetesen a magas szintű szakmai felkészültség segít ebben, de a pályán megtalálni a saját hangunkat, a megfelelő módszereket, felépíteni a saját pedagógus-szerepünket - gyakran évekbe telik. Olyan ez, mint egy folyamatos kísérletezés; az eredmény jelzi vissza, jó irányba megyünk-e.

1 2 3