Ne feledjük azonban, hogy a siker a tanári
pályán nem abszolút, mindenki számára egyértelmű dolog. Ellenkezőleg!
A sikernek csak valamilyen célhoz viszonyítva van értelme. A tanári/pedagógusi
célokat viszont a törvények, a dokumentumok, de maguk az iskolák vagy
akár az igazgatók is csak körvonalaiban, bizonytalanul határozzák meg.
A célok kitűzése - az, hogy mi a fontos és mi nem, hogy egyáltalán mit
szeretnénk elérni, mi felé törekszünk a munkánk során - igazából nevelési
elveink, tanári szerepmegvalósításunk fundamentumát képezi. Ha figyeljük
a tanárokat - néhaiakat és jelenlegieket, valódiakat és kitaláltakat -,
láthatjuk, milyen különböző célokat tűznek, tűzhetnek ki maguk elé. (Vajon
jó ez, vagy rossz?)
Vannak, akik szerint a célok tételezése erőszak a gyermeken. Ez az álláspont
valójában a cél fogalmának félreértésén alapszik. A cél - ebben az értelemben
- nem több, mint a szándékaink iránya, különbségtétel fontos és kevésbé
fontos, kedvező és kedvezőtlen között. Meggyőződésünk szerint az is határozott
célkitűzés, ha egy gyermeket vagy ifjút a saját lehetőségeihez képest
szeretnénk fejleszteni, eljuttatni a lehető legtovább.
Ha nem vagyunk tisztában a céljainkkal, az olyan, mintha sűrű ködben
próbálnánk eltalálni egy folyamatosan mozgó célpontot. A célról való többé-kevésbé
pontos elképzelések nélkül nincs esélyünk arra, hogy eredményeket érjünk
el. De a cél kitűzése még csak az első lépés, mert bármilyen célt elérni
a tanításban, nevelésben nem egyszerű dolog. Ahány pedagógus, annyiféle
módon igyekszik megvalósítani a maga sajátos elképzeléseit, eljuttatni
neveltjeit a maga által helyesnek vélt célhoz. Természetesen a módszerek
nem függetlenek a céltól. Egy adott módszerrel nem valósítható meg tetszőleges
cél - a célokat és módszereket is összhangba kell hoznunk. Természetesen
a magas szintű szakmai felkészültség segít ebben, de a pályán megtalálni
a saját hangunkat, a megfelelő módszereket, felépíteni a saját pedagógus-szerepünket
- gyakran évekbe telik. Olyan ez, mint egy folyamatos kísérletezés; az
eredmény jelzi vissza, jó irányba megyünk-e.
|