Az iskolában mindennek rendje, szabálya
van. Ez a legtöbb gyermek számára kellemes és megnyugtató - kivéve a kreatív
gyermeket. A tanároknak könnyebb dolguk van az irányítást elfogadó, a
csapattal együtt haladó, jól alkalmazkodó gyermekkel, ezért akaratlanul
is őket jutalmazzák, a normákat elfogadó magatartást, a megszokott, "átlagos"
gyereket támogatják. A tanórai munka viszonylag ritkán igényel valódi
kreativitást, ezért gyakran nem is ismerik a diákokat erről az oldalukról.
A kreativitás mindennapi megnyilvánulásait pedig - a meghökkentő ötleteket,
a meglepő, zavarba ejtő kérdéseket, a (néha metszően éles) humort - nem
mindenki fogadja szívesen! A tanárok időnként tévesen ítélik meg a diákok
képességeit, különösen, ha a tehetséges gyerek bizonyos területen elmaradást
mutat a többiekhez képest, vagy nem akar jól teljesíteni az iskolában.
A kreatív megnyilvánulásokat akár fegyelmezetlenségnek, "rosszaságnak"
is tekinthetik, nem engednek teret neki, nem fejlesztik, nem támogatják.
Így nemcsak rejtve marad a tehetség, de ráadásul a diák még rossznak is
érzi magát.
Vajon tudjuk-e (majd) elfogulatlanul szemlélni a diákokat? Ismerjük-e
őket valódi személyként, sokféle tevékenységükben? Vagy csak a "tanórai
arcukat" látjuk? Képesek vagyunk/leszünk-e felülemelkedni saját érzelmeinken,
esetleges ellenszenvünkön vagy kényelmességünkön, és támogatni, erősíteni,
fejleszteni a tehetséget, ha valahol - bárhol! - megcsillanni látjuk?
|