A szorgalom és a jó képességek eredményezhetnek
mondjuk kiváló tanulmányi eredményt, vagy jó teljesítményt valamilyen
területen, de önmagukban nem elegendőek; a tehetség több ezeknél. A szakemberek
és a laikusok egyaránt úgy tartják, hogy a tehetség legfontosabb ismérve
mégis az alkotóképesség, a kreativitás.
Mi jellemzi a kreatív embereket? Vagy másképpen: mi teszi lehetővé, hogy
a kreativitás az átlagot meghaladó mértékű legyen?
Az evolúció fontos „újítása”, hogy az ember agya nem szimmetrikus; egyfajta
munkamegosztás van a két agyfélteke között. Ez még hatékonyabb működést
tesz lehetővé. Általában a két agyfélteke szorosan együttműködik, a "munkamegosztás"
így fel sem tűnik. De annak érdekében, hogy bizonyos jelenségeket jobban
megérthessünk, érdemes külön-külön is szemügyre vennünk őket. A bal féltekénk
a "logikus": beszél, de mindent szó szerint vesz; nyelvi eszközök
segítségével gondolkodik; elemez, következtet; jól tájékozódik az időben
- ezért képes érzékelni a sorrendiséget, a ritmust -, de fogalma sincs
az érzelmekről. A jobb félteke a "művész": nem beszél, hanem
képekben gondolkodik, nem elemez, hanem az egészet igyekszik megragadni,
nem az időben, hanem a térben van otthon. A jobb félteke jól tűri a kétértelműséget,
ezért van humora, és vannak érzelmei is.
A kreativitás lényege, hogy mentes a sablonoktól. Az újszerűség, a gondolkodás
frissessége, a látásmód, az információk elrendezésének eredetisége tipikusan
jobb féltekés sajátosság. A kreatív emberek tehát általában jó humorúak,
sőt, játékosak; tele vannak meglepő ötletekkel. Nem szeretik a rutint,
a monotóniát, és elutasítják a sablonokat a gondolkodásban, a munkában,
sőt, a kapcsolatokban is. Nem lenne tehát nehéz felismerni őket. Sajnos
azonban az iskola a maga sajátos működésmódjával a kreativitás ellen dolgozik.
|