Senki számára nem lehet kétséges, hogy
az iskola egyik fontos feladata minél hamarabb felismerni és kibontakoztatni,
fejleszteni a tehetséget. Ez azonban nem is olyan egyszerű dolog. Abban
ugyanis mai napig nincs egyetértés a pszichológusok és nevelési szakemberek
között, mi is a tehetség, és nem léteznek csalhatatlan módszerek sem a
felismerésére.
A problémát az okozza, hogy - elvileg - annyiféle tehetség létezik, ahányféle
emberi tevékenységet csak el tudunk képzelni. Bár ezt a kört lényegesen
leszűkíti az a tény, hogy csak azt tekintjük tehetségnek, ami valami társadalmilag
elismert, értékes tevékenység vonatkozásában jelenik meg, a tehetség még
így is túlságosan sokféle lehet ahhoz, hogy valami egyszerű definícióba
beleszoríthatnánk. A tehetség abban is sokféle, mennyire kiterjedt: létezik
számos tevékenységben kamatoztatható és nagyon speciális tehetség is.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy az iskolában gyerekekkel találkozunk,
akikben nem magát a brilliánsan, átlagot meghaladóan végrehajtott tevékenységben
megmutatkozó tehetséget, hanem a tehetség lehetőségét, a kiváló teljesítmény
ígéretét kellene felismernünk. Ráadásul a tehetség nem jár feltétlenül
együtt a jó iskolai teljesítménnyel, sőt! - gyakran "rejtőzködik".
Szerencsére azért vannak olyan jelek, amelyek a tapasztalatok alapján
együtt járnak a tehetséggel, azaz, amelyekből a tehetség jelenlétére következtethetünk.
A pszichológusok a jó képességek mellett minden alkotó, tehetséges ember
életútjában megtalálták a területüknek megfelelő, kielégíthetetlen érdeklődést,
a kitartást, szorgalmat, elkötelezettséget, és a tevékenységükkel járó
örömöt. Érdemes tehát felfigyelni azokra a gyerekekre, akik lelkesen és
kitartóan érdeklődnek valami iránt, vagy végeznek valamilyen tevékenységet. |