- Munka! - mondta
mindig a szerzetes. - Kerüld a tétlen perceket. Tétlen percekben fölcsíráznak
a bénító, mérges hangulatok, mint a gaz az ugaron. - És egy nehéz görög
szöveget nyitott föl; s a kemény észtornába, a lelki izmosodás érzéseibe
belefeledkeztek mind a ketten.
Ó,
a nevelés gyönyörűsége, a tanítványnak a mesteren csüggő, áhítatos, ígérő
szemei! Timár fenékig élvezte ezt a gyönyörűséget, mely nemcsak a lelki
ajándékozás ünnepe, hanem egyúttal az emberi hiúság egyik legnagyobb kielégülése.
Végérhetetlen szellemi tobzódások voltak ezek; nem tudtak betelni egymás
gondolataival.* A tanár talán még jobban
élvezte a fiúnak friss látását, meg nem vesztegetett ítéleteit, mint a
fiú az ő tudását, bölcsességét. Néha késő estig ültek egy könyv fölött,
mind a ketten lekéstek a vacsoráról. Máskor telhetetlen sétákat csináltak,
peripatetikus beszélgetés közben, a tölgyes hegyek közt; volt egy kedves
padja Timárnak, az úgynevezett Demir-kapunál, a Nap-hegy tetején, azon
üldögéltek sokszor alkonyatig. Naiv fantáziájuk fölhevült, hangjuk emelkedett;
a rigók fölriadtak, és a meszes hegyek visszhangzották a szót. Vitatkoztak.
Pista elragadtatta magát, szenvedéllyel, lelkesen védte álláspontját.
Timár a görög ifjakra gondolt, Szókratész tanítványaira... az őskeresztény
neofitákra.
Csakhogy Pista nem volt alázatos, mint az őskeresztény
neofiták. Fölbátorodott egészen. Véleményeit habozás nélkül kimondta,
és véleményei nagyon gyakran ellentétesek voltak a tanári felfogással.
Ellenkezése szenvedélyes volt, szinte védekezés, s inkább magának szólt,
mintsem tanárának: mintha szüksége lett volna önmaga előtt bebizonyítani,
hogy neki külön álláspontja lehet. Mennél mélyebben érezte Timár hatását,
annál erősebb lett ez a reakció. Már-már odáig ment, hogy elég volt Timár
véleménye valamiről, s Pistában ellenállhatatlanul az ellenkező meggyőződés
lett úrrá. |